تقاضا برای بازگشایی مکاتب در هلمند

.با آنکه وضعیت امنیتی در حال بهبود است، اما ده ها هزار کودک هنوز از رفتن به مکتب محروم اند

تقاضا برای بازگشایی مکاتب در هلمند

.با آنکه وضعیت امنیتی در حال بهبود است، اما ده ها هزار کودک هنوز از رفتن به مکتب محروم اند

A school in Helmand province, Afghanistan. (Photo: Gol Ahmad Ehsan)
A school in Helmand province, Afghanistan. (Photo: Gol Ahmad Ehsan)

 

گزارشی از گل احمد احسان، نذیر احمد ورور- افغانستان

باشندگان ولایت جنوبی هلمند می گویند نزدیک به نصف مکاتب شان مسدود می باشند، و این ادعای مقامات معارف را که گویا شرایط برای بازگشایی آن مکاتب مساعد نيست ، رد می کنند.

 مکاتب در نتیجه تهدید و حملات طالبان بسته شده و نهادهای تعلیمی دخترانه ازین بابت شدیداً  متضرر شده است. ریاست معارف هلمند می گوید از 360 مکتب، تعداد 153 باب آنها غیر فعال اند و در نتیجه 51000 کودک از تعلیم بدور مانده اند. طبق اظهارات  مسوولان در هلمند 136500 کودک در سن مکتب زندگی می کنند.

مردم محل می گویند که مقامات حکومتی مشکل را کوچک جلوه می دهند.

برخی مکاتب در نزدیکی لشکرگاه، مرکز ولایت هلمند نیز مسدود اند. حتی در برخی نواحی آن شهر نیز مکاتب بسته اند. در ولسوالی جنوبی دیشو و ولسوالی شمالی باغران هیچ مکتبی فعال نیست.

محمد نسیم صافی رییس معارف هلمند می گوید که وضعیت خطرناک است و مکاتب تنها زمانی که اقدامات امنیتی درست درنظر گرفته شود، بازگشایی خواهند شد.

او گفت: "ما در لشکری بازار، منطقه ای که مسوولان ادعا داشتند خیلی مصوون است، مکتب اعمار کردیم  ولی وقتی خواستیم بازش کنیم، مخالفان مسلح برای کشتن ما درانجا ماین جاگذاری کرند. پس ما چگونه معلمان را تشویق کنیم به مناطق دور افتاده ای بروند که هیچ امنیتی برای فعالیت شان درانجا وجود ندارد."

این نظر از سوی مردم محل و پولیس رد می گردد.

بصیر احمد، باشنده لشکری بازار گفت که باوجود بهبود شرایط امنیتی و فعال شدن چندین پوسته امنیتی، مکاتب دران منطقه در جریان سه سال گذشته مسدود بوده اند.

او اظهار داشت که بارها به ریاست معارف درخواست داده اند ولی تقاضاهای شان به جایی نرسیده است: "کودکان ما هفت کیلومتر هر روز برای رفتن به مکاتب دیگر پیاده راه می روند. اگر وضعیت امنیتی آنقدر خراب است، چرا {این کودکان} در راه مکتب با مشکلی روبرو نمی شوند؟ ریاست بهانه های بی مورد مطرح می کند."

راز محمد باشنده سره گودر نهر سراج واقع شمال شهر لشکرگاه شکایت داشت که مکاتب در شش سال گذشته مسدود مانده است.

او گفت: "در منطقه ما هیچ مشکلی وجود ندارد که باعث بسته شدن مکاتب گردد. حال مردم ارزش تعلیم را می دانند و به کسی اجازه نمی دهند تا بر مکاتب ما حمله کرده یا آنها را بسوزانند."

بصیر احمد و راز محمد هردو گفتند که مردم  منطقه شان وعده سپرده اند تا شرایط امنیتی را خودشان تامین کنند ولی مسوولان محلی معارف توجهی نشان نداده اند.

عبدالنبی الهام قوماندان امنیه هلمند این ادعا را رد کرد که گویا شرایط امنیتی بحدی خراب است که مانع بازگشایی مکاتب شود

او گفت: "رییس معارف از امنیت ضعیف در ولسوالی های معین سخن می گوید، اما ادعاهای او نادرست است. برخی مکاتب در لشکرگاه، جایی که امنیت تامین می باشد، نیز مسدود اند."

عبدالباری فیاض رییس شورای ولایتی هلمند گفت که چالش های امنیتی هرقدر هم که زیاد باشد بسته بودن 153 مکتب را توجیه نمی کند.

او گفت: "ما چندین بار با فاروق وردک وزیر معارف درباره تعلیم و تربیه در هلمند صحبت کرده ایم. او وعده های زیادی سپرده، ولی هیچ یکی ازین وعده ها هنوز پوره نشده است. تنها زمان ثابت خواهد کرد که هلمند چه وقت صاحب سیستم تعلیم و تربیه خوب و فعال خواهد شد."

در بسیاری مکاتب فعال، شرایط بسیار ابتدایی حاکم است.

محمد اسحق، مدیر مکتب در ولسوالی گرشک و نهر سراج گفت که انها به علت نبود ساختمان مکتب  در زیر خیمه ها یا سایه درختان تدريس ميکنند 

او گفت که معاش کارکنان نیز بخشی از مشکلات است. او توضیح داد که "ما سه بار مجبور شدیم مکتب را بسته کنیم. برای ما وعده ی نمره های زمین داده شد که درانها معلمین بتوانند خانه آباد کنند، و همچنان پول اضافی بخاطر کار در محیط پرخطر، ولی هنوز هیچ کدام این چیزها را دریافت نکرده ایم."

محمد اسحق اضافه نمود، "درصورتيکه وضيعت مکاتب باز چنين باشد از مکاتب بسته هيچ نبايد گفت ."

عبدالاحد، شاگرد صنف دوازدهم گفت که منابع بسیار کمی موجود است و شاگردان گاهی تا نیمه سال تعلیمی کتاب دریافت نمی کنند.

او افزود: "تعدادی از معلمان از شاگردان خود کمتر می دانند. معلم کارفهم نیست، اگر باشد هم تعداد شان آنقدر کم است که هیچ تاثیری ندارند."

آقای صافی رییس معارف گفت که اینگونه مشکلات در هرجای افغانستان موجود است، ولی در هلمند بدتر از همه است چون شرایط بسیار خطرناک می باشد.

او گفت: "کمبود کتاب های درسی مشکل سراسر کشور است، ولی مسایل امنیتی در هلمند انتقال کتاب های درسی، قرطاسیه و سایر مواد لازم مکتب را به مشکل زيادى مواجه  کرده است. اگر این مسایل حل شوند، کیفیت تعلیم و تربیه در هلمند بهبود خواهد یافت."

گل احمد احسان و نذیر احمد ورور گزارش گرانی اند در هلمند که از سوی آی دبلیو پی آر تربیت شده اند.


Afghanistan
Education
Frontline Updates
Support local journalists