تسریع پروسه ارتقای سرک غلام خانبا نشر گزارش انستیوت گزارشدهی جنگ و صلح افغانستان

ساکنان این ولایت می­گویند از زمان درازی فکر می­کردند که نیازمندیهای آنها مورد اغماض قرارگرفته است؛ مگراکنون دولت چشم­اش را به نگرانی­های آنها بازکرده­است

تسریع پروسه ارتقای سرک غلام خانبا نشر گزارش انستیوت گزارشدهی جنگ و صلح افغانستان

ساکنان این ولایت می­گویند از زمان درازی فکر می­کردند که نیازمندیهای آنها مورد اغماض قرارگرفته است؛ مگراکنون دولت چشم­اش را به نگرانی­های آنها بازکرده­است

انستیوت گزارشدهی جنگ وصلح افغانستان

تاجران بزرگ و مقام­های ولایت خوست می­گویند که تلاشهای آنها برای ارتقای سرک غلام خان به یک سرک ترانزیتی به اثر نشر گزارش انستیوت گزارشدهی جنگ و صلح افغانستان، درمورد چالشهای موجود برای ارتقای این سرک، انگیزه­ی بیشتر گرفته است. 

منطقه غلام خان، نقطه مرزی میان افغانستان و پاکستان برای تاجران سرک کلیدی­­ای است. تاجران شکایت کرده بودند که دولت از ارتقای این سرک 32کیلومتری که مرکز خوست را به نقطه مرزی افغانستان وصل می­کند، پایش را عقب می­کشد. کار افتتاح این سرک به صورت رسمی در ماه دسامبر شروع شد و درعین زمان مقام­های محلی تاکید داشتند که اعمار آن قبلاً درجریان بوده است. 

تاجران بزرگ این ولایت می­گویند که بعد از نشر این گزارش آنها با مقام­های دولتی ملاقات­های داشتند تا به آنها اخطار دهند که اگر دولت ارتقای این سرک را سریعتر انجام ندهد، آنها انتخابات ماه اپریل (ریاست جمهوری و شورای ولایتی) را بایکوت کرده و با برپایی اعتراضات شاهراه کابل را خواهند بست.

کرامت خان خپلواک، رییس اتحادیه دکانداران خوست گفت:« از وقتیکه با انسیتوت گزارشدهی جنگ و صلح مصاحبه کردم، به تشویق جوانان و تاجران جهت تبلیغ و نفوذ برای ارتقای رسمی سرک غلام خان به یک سرک ترانزیتی، افزوده­ام. زمانیکه این گزارش جامع نشرشد، به قاطعیت ما افزون گشت و خوشبختانه این گزارش، مقام­ها را واداشت تا درمورد سرک غلام خان تاملی داشته باشند.»

خپلواک می­گوید که به وی گفته­اند که این گزارش موجب تجدید نظر مقام­های کابل نسبت به پروژه سرک غلام خان شد.

وی با بیان این مطلب که «اکثریت رسانه­ها، مساله­ی ارتقای سرک غلام خان را پوشش دادند و مگر گزارش انستیوت گزارشدهی جنگ و صلح افغانستان با مصاحبه­های مقام­های خوست و کابل و هم­چنان تاجران،‌ رویکرد جامع نگرانه­ی داشته و به همین دلیل، اثرخوبی هم داشت» افزود:« قبل ازآن نیز با مقام­ها دراین ارتباط ملاقات­های داشتیم؛ اما آنها زیاد جدی نبودند. اکنون به نظر می­رسد که آنها دراین خصوص بیشتر جدی شده­اند.»

سخنگوی والی خوست، مبارز محمد ځدران از نویسنده­ی این گزارش، احمدشاه، به سبب یادآوری این نیازمبرم تقدیر کرده است.

ځدران نوشت:« ازانستیوت گزارشدهی جنگ وصلح برای تهیه این گزارش متشکرم. هرمقام بعد ازخواندن این مطلب متقاعد می­شود.»

حاجی دین ولی، رییس اتحادیه پرچون فروشان خوست گفت:«گمان نمی­کردیم قضیه سرک غلام خان به یک موضوع خیلی داغ تبدیل شود... پای این گزارش به وزارت مالیه رسیده و اهمیت این سرک برای اقتصاد کشور را مطرح کرد.»

فیض الله غمخور، نویسنده و فعال جامعه مدنی، با انتشار این مطلب، عمر زاخیلوال، وزیر مالیه را ملاقات کرد.

وی گفت:« من به خاطری که وزیرمالیه را متقاعد سازم، گزارش انسیتوت گزارشدهی جنگ وصلح را درمورد این راه ترانزیتی و یک تعداد اسناد دیگر را به او دادم.»

غمخوار با افزودن این مطلب که وزیرمالیه تعهد داد تا درآینده نزدیک جهت افتتاح دفترگمرک، به خوست می­آید، افزود:« وی نسبت به ملاقات­های قبلی علاقه زیادی به این پروژه نشان داد.»

غمخوار گفت که این گزارش گروه­های تاجران و جامعه مدنی را باهم آورده و به آنها انگیزه داد تا حرف­شان را به مقام­های کابل برسانند.

سایر گزارشگران خوست نیز ازاین گزارش تمجید کردند. چنانچه فریدالله ظاهر، خبرنگار دوچ ویله گفت که این گزارش طوری «خوب، متوازن و جامع نوشته شده» که «سوالی را در ذهن باقی نمی­گذارد.»

الیاس وحدت خبرنگار بی بی سی و رویترز گفت که از نگاه گزارشدهی حرفوی هرتولید خبرنگاری باید بالای جامعه اثری داشته باشد. وی گفت:« گزارش انستیوت گزارشدهی جنگ وصلح این اثر را داشت و پس اگر کارهای خبرنگاری درمسیر همین گزارش ادامه یابند، مردم به تولیدات خبرنگاران اهمیت خواهند داد.»

Frontline Updates
Support local journalists