تجارت انار افغانستان به ثمر نشسته است

امسال نزدیک به 23000 ،تن انار در خارج کشور به فروش رسیده و حدود 4 میلیون دالر عاید آورده است.

تجارت انار افغانستان به ثمر نشسته است

امسال نزدیک به 23000 ،تن انار در خارج کشور به فروش رسیده و حدود 4 میلیون دالر عاید آورده است.

Pomegranates from Kandahar ready for processing at Afghanistan's first juice concentrate factory. Kabul, October 2009. (Photo: Paula Bronstein/Getty Images)
Pomegranates from Kandahar ready for processing at Afghanistan's first juice concentrate factory. Kabul, October 2009. (Photo: Paula Bronstein/Getty Images)

مقامات محلی و دهقانان قندهار از رشد خوب محصول و صادرات انار مشهور آن ولایت خرسندند.

این میوه همیشه در افغانستان از محصولات مهم به شمار می‌رفته است، و در یک دهه‌ی اخیر تولید آن دوباره رونق گرفته است. در قندهار که زمانی مرکز قدرت طالبان بود و هنوز با تهدیدات امنیتی مواجه می‌باشد، دهقانان می‌گویند که انار بدیل مناسبی برای کشت تریاک است.

عبدالباقی بینا، معاون رئیس اتاق تجارت قندهار گفت که انار قندهار بخاطر کیفیت، رنگ و مزه‌اش شهرت ملی و بین‌المللی دارد.

او ادامه داد که صادرات حدود 35 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است و افزود که امسال حدود 23،000 تن انار به پاکستان، دوبی، هند و ایالات متحده از قندهار صادر گردیده است. سال گذشته، به مقدار 14،750 تن انار به آن کشورها صادر شده بود.

بینا گفت: "بیشتر انار به کشورهای خارجی از طریق زمین و مقدار بسیار کوچک آن از طریق هوا صادر می‌گردد. امسال ما 128 تن انار به هند، 22،630 تن به پاکستان، حدود ده تن به دوبی و نزدیک به نیم تن به ایالات متحده صادر کرده‌ایم."

به گفته‌ی او حدود چهار میلیون دالر از بابت این صادرات به کشور عاید شده است. او افزود که این مبلغ شامل فروشات بازار سیاه نمی‌شود.

میوه بخش قابل توجه صادرات افغانستان را تشکیل می‌دهد. خان جان الکوزی، معاون رئیس هیات مدیره اتاق تجارت و صنایع افغانستان گفت که افغانستان در شش ماه اول امسال مقدار 145،000 تن میوه تازه صادر کرده است و انتظار می‌رود که تا پایان سال جاری خورشیدی (مارچ 2018) به 180،000 تن برسد.

مقامات ریاست زراعت، آبیاری و مالداری قندهار می‌گویند که حدود 7،500 هکتار باغ انار در سطح ولایت بخصوص در ولسوالی‌های ارغنداب و ارغستان وجود دارد. حکومت ولایتی تلاش زیادی برای غرس نهال‌های تازه می‌کند تا تولید بیشتر شود.

حفیظ الله سعیدی رئیس زراعت ولایت قندهار گفت که کارکنان زراعتی آن اداره به باغداران کمک کرده اند که هر سال باغ‌های تازه‌ای ایجاد کنند و ورکشاپ‌هایی برای مراقبت درست و انکشاف محصولات برای دهقانان تدویر کرده‌اند.

به گفته‌ی او در نتیجه این مساعدت‌ها رشد نهال‌ها سرعت گرفته و اکنون یک نهال بعد از سه سال به ثمر می‌رسد، درحالی‌که قبلاً چهار سال را در بر می‌گرفت. به گفته‌ی او اوایل خزان بهترین زمان میوه‌چینی است.

ریاست زراعت برای سال آینده برنامه کرده است که در آنعده ولسوالی‌های قندهار که زمین و هوای مناسب دارند، 1400 هکتار زمین را نهال‌شانی کند.

محمد عمر جان، باغدار انار از ولسوالی ارغنداب گفت که او از حمایت‌های مقامات محلی سپاس‌گذار است.

او گفت: "مقامات ریاست زراعت، آبیاری و مالداری بطور منظم باغ‌های ما را نظارت می‌کنند و برای ما روش‌های جدید را یاد می‌دهد." او افزود که بعنوان تولید کننده‌ی کوچک، فروش در بازار قندهار را نسبت به صادرات ترجیح می‌دهد.

عمرجان گفت: "من از پولی که از منبع انار عاید می‌کنم بسیار خوشحال و قانع هستم."

اما درحالی‌که محصولات انار درحال رشد است، فرصت‌های صادراتی به قدر کافی وجود ندارد. پاکستان از مدت‌ها بازار عمده برای محصولات افغانستان از جمله میوه بوده است. اما قیمت‌ها بسیار پایین است و مشکلات لوجستیکی وجود دارند، از جمله کمبود سردخانه و مسیرهای ترانسپورتی قابل اطمینان.

تلاش‌ها برای بهبود وضعیت ادامه دارد و در ماه جون 2017 مسیر تجارت هوایی میان افغانستان و هند گشوده شد. با این‌حال تولید کنندگان خواستار بهبود فرصت‌های صادراتی می‌باشند.

کسانی که تجارت میوه می‌کنند از این پیشه‌ی سودآور شاد می‌باشند.

صدرالدین باشنده‌ی غزنی گفت که او صادرات انار را به شهرهای کراچی و لاهور پاکستان شروع کرده است. به گفته‌ی او هر صندوق ده کیلویی انار را از تولید کنندگان به قیمت چهار دالر می‌خرد. صادرات مبلغ دو دالر هزینه می‌برد و در پاکستان هر صندوق به مبلغ هشت دالر به فروش می‌رسد.

Frontline Updates
Support local journalists