تامین ارتباط میان خبرنگاران محلی افغان

دو مرکز جدید رسانه ای آی دبلیو پی آر آموزش های اساسی و زمینه دسترسی خبرنگاران محلی به انترنیت را میسر ساخت.

تامین ارتباط میان خبرنگاران محلی افغان

دو مرکز جدید رسانه ای آی دبلیو پی آر آموزش های اساسی و زمینه دسترسی خبرنگاران محلی به انترنیت را میسر ساخت.

Reporters friom Radio Dunya making use of IWPR's Charikar centre. (Photo: IWPR)
Reporters friom Radio Dunya making use of IWPR's Charikar centre. (Photo: IWPR)
Monday, 15 August, 2011

گزارشی از کارکنان آی دبلیو پی آر- افغانستان

15 اگست 2011

فهیم فطرت از پنج سال گذشته تاکنون در ولایت پنجشیر در شمال کابل گزارشگری می کند اما از مراکز آموزشی و امکانات تولید خبر که در سراسر پایتخت میسر است، محروم می باشد.

اما در چند ماه گذشته، آی دبلیو پی آر افغانستان، با حمایت سفارت ناروی در کابل، مرکز رسانه ی جدیدی را در چاریکار، مرکز ولایت پروان گشود. چاریکار نیز در شمال کابل موقعیت داشته و به محل کار فطرت نزدیک تر است.

مرکز چاریکار، یکی از دو مرکزیست که آی دبلیو پی آر امسال فعال ساخته است. مرکز دومی در جلال آباد مرکز ولایت ننگرهار موجود است

تاکنون بیش از 50 خبرنگار- به شمول 5 زن- از ولایات پروان، پنجشیر و کاپیسا در مجموعه ای از سمینارها در مورد ژورنالیزم چاپی، انترنیتی و رادیویی آموزش دیده اند.

مسوولیت مرکز پروان به عهده ی فهیم بهیر، خبرنگار باتجربه ی پروان و نویدالله ولیزاده از کابل می باشد که هرکدام به ترتیب به حیث هماهنگ کننده و مدیر استخدام شده اند.

فطرت که برای آژانس خبری روز کار می کند، گفت: "در پنج سال گذشته، برای رسانه های مختلف در ولایات پنجشیر، پروان و کاپیسا کار کرده ام، اما هرگز شاهد مرکزی که خبرنگاران درانجا گردهم آمده و ارتباط برقرار کنند، نبوده ام."

"فعال شدن دفتر آی دبلیو پی آر در پروان، و کارگاه های آموزشی آی دبلیو پی آر کار خبرنگاران را آسان ساخته است. این مرکزیست که خبرنگاران از همه ی سه ولایت می توانند از طریق آن نظرات شان را شریک ساخته و مشکلات خود را حل کنند."

فرید تنها، گزارشگر آژانس خبری پژواک در پروان نیز نظر او را تایید کرد. او گفت: "خبرنگاران واقعاً بخاطر وجود دفتر آی دبلیو پی آر در ولایت پروان خوشحالند، چون برنامه های خوبی برای انکشاف مهارت های خبرنگاران دارد."

"و این تنها دفتر در ولایت پروان است که اکثر مشکلاتی را که خبرنگاران درین ولایت مواجه می شوند، حل می کند. قبل از گشایش دفتر آی دبلیو پی آر، انترنیت نبود، اما حالا می توانیم برای دریافت و ارسال گزارش های خود از انترنیت این مرکز استفاده کنیم."

فرزاد خاموش، گزارشگر رادیو بهار در ولایت کاپیسا گفت که آی دبلیو پی آر آموزش هایی را راه اندازی کرده است که بسیار به آن ضرورت است و قبلاً هیچ نهادی درین ولایات این آموزش ها را میسر نکرده بود.خاموش گفت: "آی دبلیو پی آر نه تنها برای رشد مهارت های خبرنگاران بلکه برای ایجاد تغییر از طریق گزارش های شان نیز خوب است. من در نتیجه گزارش های آی دبلیو پی آر شاهد تغییراتی در دفاتر مختلف حکومتی و زندگی مردم بوده ام."

در اولین برنامه ی آموزشی ولایت پروان، 30 جوان علاقه مند به گزارشگری وابسته به رادیو دنیا توسط لاری گربت، گزارشگر و رییس بیروی اسبق اسوشیتد پریس آموزش دیدند.

در کارگاه آموزشی دوم شگردهای پیشرفته نوشتن برای خبرنگارانی که از ولایات همجوار دران اشتراک کرده بودند، آموزش داده شد. آنها برای اولین بار با همدیگر ملاقات می کردند و در نتیجه مرکز تازه تاسیس پروان به دومین هدف خود که عبارت از تبدیل شدن آن به مرکز دید و وادید گزارشگران بود، رسید.

در اوایل ماه جولای دور دوم آموزش خبرنگاری چندرسانه ای در مرکز چاریکار توسط مارتین گرنر، متخصص رسانه ای جرمنی که با ده تن از خبرنگاران محلی در زمینه خبرنگاری چند رسانه ای کار نمود، انجام شد.

احمد حنایش، مسوول انجمن خبرنگاران ولایات پروان، کاپیسا و پنجشیر گفت که "درین منطقه، دفتر آی دبلیو پی یکی از مهم ترین دفاتر است. آی دبلیو پی آر معیارهای بین المللی خبرنگاری و تکنالوجی های جدید را به گزارشگران معرفی می کند. امیدوارم آی دبلیو پی آر برنامه ها و آموزش هایش را ادامه دهد تا خبرنگاران درینجا بیشتر رشد کنند."

مدیریت مرکز آی دبلیو پی آر در جلال آباد به عهده ی هجرت الله اختیار، گزارشگر، وکیل مدافع ماهر و یکی از اعضای مورد احترام جامعه خبرنگاران جلال آباد به عهده دارد. این دفتر در تعمیر انستیتوت خصوصی سید جمال الدین افغان موقعیت دارد.

پس از تنها چند ماه، این مرکز به محور فعالیت های خبرنگاری تبدیل شده و اکنون شاهد جریان دایمی خبرهای دقیق و تحلیلی از منطقه می باشیم. این امر توجه رسانه های محلی را جلب کرده است و آنها بطور منظم از گزارش های آی دبلیو پی آر استفاده می کنند.

ارشاد رغند، گزارشگری از رادیو و تلویزیون ژوندون گفت که او هر روز به مرکز جلال آباد رفت و آمد دارد. "این مرکز مفید است چون دفتر مصوونی در مرکز شهر بوده و برق دایمی دارد."

عزت الله ځواب، مسوول مجله ی مینه در جلال آباد گفت که دسترسی به انترنیت به او اجازه داده است تا گزارش هایی را برای نشریه اش بدست آورد. او گفت: "این مرکز رسانه ای گام خوب و موثریست که از سوی آی دبلیو پی آر در شرق افغانستان برداشته شده است- گزارشگران چیزهای زیادی از آن بدست می آورند."

عبدالوید هاشمی، رییس کمیته دفاع از خبرنگاران افغان گفت که اعضای آن کمیته خواستار کارگاه

Afghanistan
Frontline Updates
Support local journalists