به رای دهندگان جوان تاکید شد که به اساس شایستگی به کاندیدان رای بدهید: موضوع مناظره جوانان

به رای دهندگان جوان تاکید شد که به اساس شایستگی به کاندیدان رای بدهید: موضوع مناظره جوانان

Tuesday, 28 January, 2014

هارون حکیمی

سخنرانان درجلسه­ای که به تاریخ 23 جنوری با حمایت انستیوت گزارشدهی جنگ و صلح افغانستان برگزارشده بود گفتند که رای دهندگان جوان باید تمایل به رای دهی به اساس ملاحظات قومی چشم پوشی کرده و به عوض آن به کاندیدای رای بدهند که بتواند منافع آنها را تامین کنند.

نصیراحمد یکی از شاگردان پوهنتون هرات براهمیت انتخاب رهبر به اساس شایستگی به جای ملاحظات سمتی و یا سایر ملاحظات تاکید کرد. 

میلیونها تن از رای دهندگان قراراست در انتخابات 5 اپریل شرکت کنند تا جانشین حامد کرزی را انتخاب کنند. در انتخابات قبلی رای دهندگان تلاش کردند تا به اساس قومیت، سمت و یا گروه های سیاسی به کاندیدان رای بدهند.

احمد که درمناظره شرکت داشت، اخطارداد:«مردم ما می گوید که آنها به اساس تمایلات قومی رای خواهند داد. به عکس افغانستان با داشتن این نوع ذهنیت ها آباد نخواهد شد. بهتراست که به اساس درایت و لیاقت رای داده شود. ما باید به کاندیدان فهمیده رای بدهیم؛ کسانی که بهترین برنامه را برای همکاری به این کشور داشته باشد.»

این مناظره درولسوالی غوریان، واقع در80 کیلومتری مرکزهرات، برگزارشده بود. مناظره کنندگان شامل سرمعلم یک لیسه، فعالان حقوق زن و رییس شورای جوانان این ولسوالی می شدند. دراین جلسه 55 مرد و 45 زن شرکت کرده بودند.

آمارهای رسمی نشان می دهد که بیشتر از 60 درصد جمعیت افغانستان زیر 25 سال سن دارند. وحیدالله پویا یک خبرنگار محلی تاکید روی میزان اهمیت رای جوانان دراین انتخابات داشته و هم چنان گفت که رای دهندگان باید ذهنیت روشنی از کاندیدانی که می خواهند از آنها حمایت کنند، داشته باشند.

پویا گفت:«یک انتخابات موفق به افکار و کارهای جوانان افغانستان وابسته است. جوانان باید دارای افکار باز باشند و ذهنیت آنها نباید به اساس تمایلات سنتی استوار باشد.»

وی افزود:«درافغانستان نکته ای که بیشتر روی آن تمرکز می شود، شخصیت کاندیدان می باشد تا برنامه­های وی برای کشور. اگر رای دهندگان، به خصوص جوانان، برنامه کاری را بر اشخاص برتری بدهند، آن زمان ما می توانیم به اکثریت مشکلات غلبه کنیم.»

نورگل نماینده­ی مقام ولایت هرات به شاگردان گفت که به کاندیدانی رای بدهید که برای صلح تلاش کرده، کسی که کشورش را دوست داشته باشد و کسی که بتواند مردم را باهم متحد کند.‌

وی گفت:«کسی که می خواهد رهبری افغانستان را به دست بگیرد باید تابعیت افغانستان داشته باشد و وی نباید غروب در دبی رفته و با طلوع خورشید به افغانستان برگردد. وی باید قادر باشد که مردم را زیر یک چتر بیاورد.»

حامد سیرت، جوان باشنده ولسوالی غوریان گفت:«امیدوارم رییس جمهورجدید با فقر، بی­سوادی، بی­ثباتی و بیکاری مقابله کند. اینها مشکلات بزرگی استند که جوانان افغانستان با آنها مواجه اند.»

هارون حکیمی یکی از شاگردان پوهنتون هرات که خبرنگاری را در انستیوت گزارشدهی جنگ و صلح نیز فراگرفته است.

این گزارش به عنوان بخشی از برنامه ذهنیت روشن : بیان و تشویق جوانان، به خصوص محصلان پوهنتون­های افغانستان برای  سهم گیری در انتخاباتاست. این پروژه از طرف انستیوت گزارشدهی جنگ و صلح افغانستان تطبیق شده و با حمایت  سفارت آمریکا در کابل تمویل می­شود.

 

 
 

 

Afghanistan
Elections
Frontline Updates
Support local journalists