ایجاد پارک جدید زنانه در یکی از ولایات افغانستان مورد استقبال قرار گرفت

فضای سبز، زمینه استراحت، معاشرت اجتماعی و انجام فعالیت‌های کوچک تجارتی را فراهم می‌کند.

ایجاد پارک جدید زنانه در یکی از ولایات افغانستان مورد استقبال قرار گرفت

فضای سبز، زمینه استراحت، معاشرت اجتماعی و انجام فعالیت‌های کوچک تجارتی را فراهم می‌کند.

Afghan women in Bagh-e-Babur, Kabul (Photo: Ninara/Wikimedia)
Afghan women in Bagh-e-Babur, Kabul (Photo: Ninara/Wikimedia)
Thursday, 20 October, 2016

فعالان حقوق جنسیتی از اعلامیه‌ ی اختصاص دادن یک پارک برای استفاده زنان در ولایت خوست ، استقبال می‌کنند. آنها استدلال می‌کنند که تنها داشتنِ این چنین یک فضای باز کافی نیست.

سنت‌های محافظه‌کارانه و نگرانی‌های امنیتی در افغانستان باعث می‌شود که زنان در رفتن به پارک‌ها بدون مردان خانواده احساس ناراحتی کنند. با آن هم در اطراف شهر یک تعداد تفریح گاها مخصوص خانم‌ ها وجود دارد که به آنها فرصت ملاقات با دوستان، لذت بردن از طبیعت و معاشرت در یک فضای امن را فراهم می ‌کند.

با توجه به گفته‌های محمد بصیر محمدزی، شهردار ولایت خوست، این شهر در حال حاضر هفت ساحه سبز و باز دارد که سه ساحه  آن در وضعیتی خیلی بدی قرار دارد که  برای استفاده شدن باید باز سازی  شود.از چهارساحه دیگر آن نیز برای ایجاد باغ زنانه اختصاص داده شده بود اما تصویب نشد.

آقای محمدزی، مسولین قبلی شاروالی خوست  را به کرایه دادنِ ساحات متذکره برای استفاده مردان متهم می‌کند. او می‌گوید: « ما تصمیم داریم به قرار داد این پارک پایان دهیم و آن را پس از بازسازی در خدمت زنان قرار دهیم.»

در همین‌حال، گلالی، یکتن از باشنده‌گان خوست می‌گوید که پس از سقوط طالبان در سال۲۰۰۱ زنده‌گی زنان محلی رشد قابل توجهی کرده است.

زنان در حال حاضر دسترسی بهتری به آموزش و پرورش دارند و سالانه هزاران تن از مکاتب، انستیتیوت‌های تخنیکی و پوهنتون ها فارغ می‌شوند.

اما خانم گلالی می‌گوید که مشکل امنیت و سنت‌های محافظه‌کارانه هنوز هم باعث می ‌شود بسیاری زنان زنده‌ گی‌ شان را در چهاردیواری خانه سپری کنند. یک پارک تفریحی میتواند به آنها احساس آزادی وارامش بدهد  . او می‌گوید: «تمام عمر ما در چهاردیواری خانه سپری می‌ شود. اگر ما حد اقل توانایی رفتن به مکان‌های مخصوص زنان-جایی که همه نیازمندی‌های مان مرفوع می‌ شد- را می‌داشتیم فرقی نمی‌کرد اگر مردان ما را از گشت‌و‌گذار در شهر منع می‌کردند.»

رفیق جنبش، استاد روانشناسی در پوهنتون شیخ زاهد خوست می‌گوید که:«انسان‌ها با سپری کردن وقت شان در محیط‌های سبز، تمیز و دوست‌داشتنی احساس آرامش می‌کنند.» او توضیح داد که خصوصاٌ زنان افغان به‌دلیل فشارهای جامعه محافظه‌کار، با تفکیک شدید جنسیتی و سنت‌های که باعث می‌شود آنان بیشتر وقت‌شان را در چهار دیواری خانه سپری  کنند، در برابر افسرده‌گی آسیب‌پذیر اند.

 

وی در ادامه گفت: «ایجاد پارک‌ برای زنان به آنان این احساس را می‌دهد که زنان نیز بخشی  از جامعه اند و کسانی وجود دارند که به آنها می‌اندیشند و ارج قایل اند.»

اما دیگران به این باور اند که ایجاد این‌ گونه پارک‌ها بسنده نیست.

زهره جمال عضو شورای ولایتی و رییس کمیته زنان می‌گوید که در خوست باید پارک‌های متعددی برای زنان وجود داشته باشد. وی همچنان اشاره کرد که زنان نصف جمعیت را تشکیل می‌دهند و از نظر قانون افغانستان حقوق شان برابر با مردان است.

او می‌گوید: « من تعجب می‌کنم چرا مردان همه‌چیز را فقط به خودشان می‌خواهند و حقوق زنان را نادیده می‌گیرند. من روزانه می‌بینم به زنانی که با مردان به دلایل گوناگونی از نقاط دیگر به شهر خوست می‌آیند چه اتفاقاتی رخ می‌دهد.»

برای زنان اماکن عمومی وجود ندارد و آنان افسرده و نگران در خیابان‌ها رها شده می شوند .

خانم جمال در ادامه گفت: «آنان در هوای گرم زیر آفتاب، روی گرد و خاک ویا هم زیر باران می‌نشینند.»

محمدزی، شاروال خوست می‌گوید که فضاهای باز زیادی برای زنان زیر پلان است. او می‌گوید: «پس از بازسازی این پارک پلان داریم چندین مکان دیگری نیز برای زنان در شهر و حومه‌ی آن بسازیم که این کار در کنار فراهم کردن مراکز تفریحی برای زنان اقتصاد آنان را نیز تقویت خواهد کرد.»

 اما تا کنون تاریخ دقیق افتتاح پارک جدید مخصوص زنان آشکار نیست.

ملالی ولی، سرپرست ریاست زنان می‌گوید که وی بخاطر دقیق نمودن  تاریخ افتتاح این پارک چندین بار با والی خوست دیدار کرده است.

وی گفت «والی برایم بعضی اسناد و اوراق مربوطه را داد و وعده داد که پارک را بازسازی و به زنان تسیلم می‌کند، اما تاریخ دقیق آن تا حال معلوم نیست.»

مبارز محمد ځدران، سخنگوی والی خوست تایید می‌کند که تصمیم اختصاص دادن این پارک برای زنان گرفته شده و این پارک به زودی در خدمت انها قرار داده خواهد شد.»

«البته که بازسازی و نگهداری این پارک مسوولیت شاروالی  است و عواید آن به این نهاد می ‌رود،ولی -برای زنان نیز امکاناتی فراهم خواهد شد.»آقای ځدران افزود که در داخل پارک دکان‌هایی برای استفاده زنان اعمار می‌شود..

حمید شاه رییس بخش ولایتی امور مالی می‌گوید که این کار خیلی مهم است، چرا که بسیاری از زنان در بخش صنایع دستی و بخش‌های مشابه به ان آموزش دیده‌اند ولی تا حال نتوانسته‌اند برای تولیدات شان بازار پیدا کنند .

وی افزود «در صورت افتتاح این پارک، ریاست امور مالی زنان را در تمام بخش‌های اقتصادی کمک خواهد کرد و نیز تلاش خواهد کرد تا مشکلات‌ شان را حل کند.»

عمر بی‌بی، یکتن از باشنده‌گان شهر خوست و کسی که با ساخت و فروش صنایع دستی سنتی خانواده‌اش را تمویل می‌کند امیدوار است پارک جدید وضعیت اقتصادی‌اش را متحول کند. او می‌گوید زنده‌گی برایش دشوار است بخاطریکه نمی‌تواند تولیداتش را مستقیم به فروش برساند.

 

بی‌بی توضیح داد که: «دکانداران اذیتم می‌کنند و اجناسم را ارزان می‌خرند. اگر مکانی وجود می‌داشت که زنان می‌توانستند تولیدات شان را بفروشند، من نیز مستقیم برای تولیداتم بازاریابی می‌کردم و پول بیشتری به دست می‌آوردم، ولی در حال حاضر چنین مکانی برای زنان در خوست وجود ندارد.»  

Frontline Updates
Support local journalists