انتخابات هلمند مبین استقبال مردم از دموکراسی: موضوع مناظره جوانان کشور

انتخابات هلمند مبین استقبال مردم از دموکراسی: موضوع مناظره جوانان کشور

IWPR
IWPR

محمدولی ځیرک

مناظره کنندگان جلسه انسیتوت گزارشدهی جنگ و صلح افغانستان (10 اپریل) گفتند که موفقیت این دور انتخابات ریاست جمهوری و شورای ولایتی بی­سابقه بود.­

دراین جلسه که در پوهنتون هلمند برگزارشده بود، سردار محمد همدرد یکی از فعالان جامعه مدنی گفت که اشتراک وسیع مردم، میزان بالای شفافیت و امنیت مطمین، به جهان نشان داد که افغان­ها در راستای دموکراسی قدم گذاشته­اند.

همدرد درجواب سوال محمد فرید، محصل 23ساله­ی تعلیم و تربیه درمورد چگونگی کسب اطمینان از وضعیت امنیت گفت:«با آنکه دشمنان افغانستان خواستند درروز انتخابات بی­ثباتی ایجاد کنند، نیروهای امنیتی به درستی امنیت را تامین کرده و عده زیادی از مردم نیز درانتخابات شرکت کرده بودند.»

محمد جمعه، محصل فاکولته زراعت از مناظره کنندگان –که محمد یوسف پشتون از موسسه انتخابات آزاد و شفاف افغانستان نیز دراین مناظره شرکت داشت- درمورد چگونگی مقایسه انتخابات کنونی با انتخابات­های گذشته پرسید.

دلاور فردیس یکی از نطاقان رادیو بست گفت: «این انتخابات نسبت به انتخابات های قبلی به مراتب بهتر بود. اول اینکه اکثریت مردم شرکت کردند و هم چنان امنیت به درستی تامین شده بود.»

شفیع الله صافی سخنگوی ولایتی کمیسیون مستقل انتخاباتی دراین ولایت به مساله کمبود اوراق رای دهی که برخی آن را عامل تقلب درانتخابات می­دانند، اشاره کرد.

صافیگفت به اساس معیار یک رای دریک دقیقه، بدون زمان نان خوردن و ادای نماز، برای هرمرکز 600 ورق رای­ دهی فرستاده شده بود که درتمام مراکز تا ختم پروسه رای دهی (درساعت چهار بعد ازظهر) اوراق رای دهی موجود باشد. به گفته­ وی باآنهم، دربرخی از مراکز، اوراق رای­دهی درنصف روز تمام شد.

وی گفت:«این یک نقص تخنیکی بود؛ نه تقلب. به ما گفته شده بود که هربسته 50 ورق رای­دهی دارد و اما برخی از این بسته­ها بیشتر از 50 ورق رای دهی نداشته­اند. به این دلیل اوراق رای­دهی در برخی از مراکز در اوایل صبح تمام شد.»

مناظره کنندگان گفتند که اگر انتخابات ریاست جمهوری برای باردوم برگزار شود، مقام­های امنیتی و مردم باید تعهدات خود به انتخابات ثابت بنمانند.

محمد ولی ځیرکیکی از محصلان پوهنتون هلمند است که خبرنگاری را در انستیوت گزارشدهی جنگ و صلح افغانستان  آموخته است.

 

Afghanistan
Elections
Frontline Updates
Support local journalists