انتخابات شفاف به مثابه اولین قدم برای حکومتداری خوب

انتخابات شفاف به مثابه اولین قدم برای حکومتداری خوب

محمدخان

دریک مناظره­ که با اشتراک شاگردان پوهنتون در ولایت پکتیا برگزارشده بود گفته شد که مردم خسته از جنگ افغانستان نیازمند یک رهبری جدید و قادر به تامین امنیت، حکومتداری خوب،‌دسترسی بهتر به تعلیم و تربیه دارند.

درجریان این مناظرهکه با حمایت انستتیوت گزارشدهی جنگ وصلح افغانستان به تاریخ 31 دسامبر در پوهنتون پکتیا برگزارشده بود رییس اتحادیه مستقل خبرنگاران آن ولایت روی اشتراک در انتخابات ریاست جمهوری (در 5 اپریل) تاکید کرد.

نیازالله اصیل ځاځیگفت که ایجاد شفافیت و جلوگیری از تقلب انتخاباتی قدم­های اساسی در جهت ایجاد تغییر مثبت در ملت می باشد که به اثر 30 سال جنگ و خشونت ازهم پاشیده است.

وی افزود که اگر برگزاری قانونمند انتخابات تضمین گردد، افغانها واقعاً می توانند توقع به میان آمدن اداره مستقل و دارای  سیاستمداران کاردان را داشته باشند.  

ځاځیگفت:«تاهنوز هم امیدواری وجود دارد که این تقاضاهای مردم برآورده شده و این انتخابات شفاف بوده و امنیت تضمین می گردد.»

شیرعلی فیضی سخنگوی دفترساحوی کمیسیون مسقل انتخاباتدرپکتیابه اشتراک کنندگان گفت که تمام تدابیر روی دست گرفته شده است تا امنیت قبل ازانتخابات بهبود یابد. او گفت که  وی مطمین است که پروسه انتقال از حکومت کنونی به حکومت بعدی صلح­آمیز خواهد بود.

او گفت:«ما برای این انتخابات آمادگی کامل گرفته­ایم و نهادهای امنیتی هم باما همکار استند. من به تمام حضار اطمینان می دهم که انتخابات آمدنی به صورت شفاف برگزارخواهدشد.»

جاویدنیازی، یکی از شاگردان از هئیت مناظره  درمورد بررسی آنها از شرایط تامین امنیت پس ازبرگزاری انتخابات پرسید.

ځاځیجواب داد که ثبات به این مساله برمی گردد که چه کسی به جای کرزی رییس جمهور انتخاب می­شود. به عکس عبیدالله آخندزاده استاد درفاکولته حقوق وعلوم سیاسی پوهنتون پکتیا گفت که این مساله مرتبط به این است که آیااین انتخابات از تحریک بهتقلب مصوون می ماند یا خیر.

محمدخان یکی از شاگردان پوهنتون پکتیا بوده و خبرنگاری را در انستتیوت گزارشدهی جنگ وصلح آموخته است. 

این گزارش به عنوان بخشی از برنامه ذهنیت روشن : بیان و تشویق جوانان، به خصوص محصلان پوهنتون­های افغانستان برای  سهم گیری در انتخاباتاست. این پروژه از طرف موسسه گزارشدهی جنگ وصلح افغانستان تطبیق شده و با حمایت  سفارت آمریکا در کابل تمویل می شود.

Afghanistan
Elections
Frontline Updates
Support local journalists