امنیت؛ نگرانی بزرگ درکندز: موضوع مناظره جوانان افغان

امنیت؛ نگرانی بزرگ درکندز: موضوع مناظره جوانان افغان

مژده ژرف یوسفزی

یک سیاستمدار در ولایت کندز مقام­های محلی را مورد انتقاد قرارداده است که آنها نتوانسته­اند وضعیت امنیتی را بهبود بخشیده و فساداداری را از میان بردارد.

اصیلا بارکزی، عضوی شورای ولایتی که درمناظره­ای که با حمایت انستیوت گزارشدهی صلح و جنگ افغانستان به تاریخ 2 جنوری برگزارشده بود گفت که افسران پولیس چندبارتعهد داده­اند تا به تهدیدات شورشگران رسیدگی کنند؛ اما این تعهد صرفاً برای چند تن عملی شده است.

امان الله امین رییس کمیسیون مستقل انتخابات در کندز درماه سپتامبر سال 2013 در هنگامی که به طرف دفتر کارش می رفت از طرف دو موتوارسوارطالب هدف گلوله قرارگرفت و به اثرجراحات در شفاخانه جان داد.

بارکزی گفت که این نوع حوادث همراه با نگرانی­ها از فساداداری رای­دهندگان را متردید ساخته است که آیا درانتخابات ماه اپریل شرکت کنند یاخیر.

وی گفت:«نبود امنیت، نگرانی اساسی مردم است. هنوز مشکلات امنیتی دراین ولایت وجود دارد و مردم هم چنان از مداخله قدرتمندان، افراد غیرمسوول در اطراف شهر نگران­ استند.»

قراراست افغانها به تاریخ 5 اپریل به پای صندوق­های رای رفته و همزمان برای جانشین کرزی و شورای ولایتی رای بدهند. رهبر طالبان، ملامحمدعمر، گفته است که این انتخابات مشروعیت ندارد.

اسماعیل سخنگوی ولایت کندز که دراین مناظره شرکت کرده بود گفت او مطمین است که هرتقلب یا فساداداری که دراین جریان رای دهی به میان آید به آن به صورت درست رسیدگی خواهد شد.

وی گفت:«تلاشها جریان دارد تا انتخابات شفاف برگزارشود. فرمانی از طرف ریاست جمهوری آمده است که می گوید که هیچ کدام از کارمندان دولت نمی توانند درانتخابات مداخله کنند و اگر کسی مداخله کند مطابق به قانون با وی برخورد خواهد شد.»

محمدهاشم یکی از شاگردان، از قوماندان ولایت کندز، جنرال باهر، پرسید که وی چه تضمین­های دارد که امنیت روز انتخابات را تامین شود.

این مقام جواب داد:«ما به مردم اطمینان می­دهیم که مشکلاتی نخواهد بود. اوضاع خیلی خوب است.»

مژده ژرف یوسفزی یکی از شاگردان پوهنتون کندز بوده و هم چنان خبرنگاری را در انستیوت گزارشدهی صلح و جنگ آموخته است.

این گزارش به عنوان بخشی از برنامه ذهنیت روشن : بیان و تشویق جوانان، به خصوص محصلان پوهنتون­های افغانستان برای  سهم گیری در انتخاباتاست. این پروژه از طرف موسسه گزارشدهی صلح و جنگ افغانستان تطبیق شده و با حمایت  سفارت آمریکا در کابل تمویل می شود.

 

 

 

Afghanistan
Elections
Frontline Updates
Support local journalists