افغانها در مورد روند معطل شدۀ صلح مناظره کردند

همه به این باور اند که روند گفتگو های مقطع یی در خطر قرار دارد، هرچند نظریات در مورد دلایل تأخیر آن متفاوت است.

افغانها در مورد روند معطل شدۀ صلح مناظره کردند

همه به این باور اند که روند گفتگو های مقطع یی در خطر قرار دارد، هرچند نظریات در مورد دلایل تأخیر آن متفاوت است.

Wednesday, 14 October, 2015
در یک رشته از مناظره های آی دبلیو پی آر سخنرانان در مورد جریان گفتگوهای صلح میان حکومت افغانستان و طالبان و همچنان در مورد اینکه چگونه مردم عادی می توانند به روند آشتی کمک کنند با هم گفتگو کردند.

این مناظره ها در ولایت های ارزگان، کندهار و زابل جاییکه طالبان حضور گسترده دارند راه اندازی شده بود.

شاه پاچا ارگونی، معاون والی ارزگان اظهار خوشبینی کرد با آنکه بعد از خبر مرگ ملا محمد عمر رهبر گروه طالبان روند گفتگو ها مختل شده است، اما می توان به توافق در گفتگوهای صلح نایل شد.( برای جزییات بیشتر به گزارش افغانها در مورد پیامد های مرگ ملا عمر مناظره کردند مراجعه کنید.)

ارگونی گفت:" در جریان ماه اخیر پیشرفت قابل ملاحظۀ در روند صلح صورت گرفته است، مرگ رهبر طالبان باعث جدایی میان این گروه شده است، اما هنوز هم امیدواری بر این است که به زودی گفتگو ها از سر گرفته خواهد شد."

او اضافه کرد،" صلح مهم است، افغانها بیشتر از همه چیز دیگر به صلح نیاز دارند."

جاوید احمد خپلواک، فعال جامعۀ مدنی در ولایت ارزگان گفت که شورای عالی صلح و ادارۀ نظارت کننده از روند گفتگو ها در داخل خود مشکل دارند بیشتر از اعضاء شورا ازمخالفان نظامی طالبان در جنگ های قبلی شناخته شده اند.

نور محمد عابدی، رییس رادیو تلویزیون ارزگان اصرار ورزید که میانجی ها می توانند نقش حیاتی را در روند گفتگوها بازی کنند.

اوگفت:" با آنکه جنگ توسط قوت های بیرون از کشور بالای ما تحمیل شده است، ما نباید آرزو خود را از دست بدهیم و برای آوردن صلح باید با هم کار کنیم."

قاری مومن خان، عالم دینی در ولایت کندهار گفت که عالمان دینی باید آمادۀ تشریح روند صلح برای مردم شوند.

اوگفت:" شورای صلح باید در تماس با علمای دینی کار کند تا آنکه مردم در مورد ارزش های صلح و آشتی بیآموزند."

داود شاه زمری، نمایندۀ نهاد جامعۀ مدنی ولایت کندهار گفت که نیاز است تا افراد عادی دخیل ساخته شوند.

حاجی جمال آغا، ولسوال ژ‌‌‌ړی ولایت کندهار گفت که با ایجاد پل میان جامعۀ محلی او توانسته است صلح را در ساحۀ بیاورد که قبلاً خارج از کنترول و تحت تسلط شورشیان بود. اوگفت که این کاری است که هزار ها عسکر خارجی و داخلی مؤفق به انجام آن در سال های جنگ نشدند.

عبدالقدوس باعث، مسؤل روبطات عامۀ شورای عالی صلح با دفاع از یاداشت اش گفت که تأخیر در گفتگو ها بنابر عوامل بوده است که خارج از کنترول است.

اوگفت:" دور نخست گفتگوها در اسلام آباد باعث امیدواری حکومت و مردم شد و هم دور دوم که در آن توافق آتش بس صورت گرفت، سازمان استخباراتی کشور های همسایه با مداخلۀ شان باعث ایجاد موانع شدند."

سخنرانان در مناظرۀ ولایت زابل در توافق به گفته های قبلی گفت که گفتگوها توسط "مداخله خارجی" که مرجع غیرمستقیم آن پاکستان است  مخطل گردید.

گل اسلام سیال، سخنگوی ولایت زابل گفت که تأخیر در روند گفتگوها نتیجۀ مداخلات خارجی و همچنان جنگ های داخلی میان رهبری طالبان است.

عبدالله خان خروټی، عضو شورای ولایتی زابل گفته های قبلی را پذیرفت.

اوگفت:" ما در صورتی به صلح نایل می شدیم که موضوعات داخلی طالبان حل می شد و مداخلات کشور های همسایه کاهش می یافت."

مولوی عبدالحکیم حکمت، رییس شورای علمای ولایت زابل گفت که پیشرفت های که در روند صلح صورت گرفته است به کمک قوت های در داخل حکومت افغانستان بوده است.

اوگفت:" حکومت افغانستان گام های قاطع در آوردن صلح نبرداشته است، هنوز هم چهره های مفسد در داخل حکومت بخاطر منافع شخصی شان مخالف صلح هستند."

زرمینه پتانه، فعال جامعۀ مدنی به نقش کوچک را که زنان در روند صلح بازی کردند اشاره کرد، با آنکه آنان با پذیرفتن خطر از دست دادن آزادی های که به مشکل به دست آورده اند با طالبان صحبت کردند.

اوگفت:" زنان نقش بزرگ را که باید در روند صلح بازی می کردند نکرده اند."

Frontline Updates
Support local journalists