افغانها خواهان هزینه های بیشتر موثرمحلی هستند

زمانی که تصمیم بالای تخصیص بودجه ازسوی حکومت مرکزی اتخاذ می شود نیاز های ولایتی نا دیده گرفته می شود.

افغانها خواهان هزینه های بیشتر موثرمحلی هستند

زمانی که تصمیم بالای تخصیص بودجه ازسوی حکومت مرکزی اتخاذ می شود نیاز های ولایتی نا دیده گرفته می شود.

Wednesday, 7 January, 2015

  گزارش توسط کارمندان آی دبلیو پی آر-افغانستان

طبق اظهارات  سیاسیون محلی و دیگر باشنده های  سه ولایت  شمالی، حکومت افغانستان درتخصیص  بودجه باید بالای نیازهای واقعی مردم درسطح محلی تاکید بیشتر داشته باشد.

سخنرانان درمناظره که ماه گذشته ازسوی آی دبلیو پی آر درولایات بادغیس، تخار وکاپیسا برگزارشده بود ازحکوت مرکزی خواستند تا توجه بیشتربالای نیاز های مردم داشته باشد.

میر احمد قاسم، عضوشورای ولایتی تخار گفت:" ما به  بودجه مصرفی که برای ولایت تخارتخصیص داده شده است راضی نیستیم. دراینجا فساد حکمفرما است و بودجه درست به مصرف نمی رسد ویا بالای پروژه های که برای مردم حیاتی نیستند مصرف می شود."

سخنران در دوولایت کاپیسا و تخار گفتند که پول ها باید بالای بهبود زندگی زنان تخصیص داده شود. احمد شاه خادم، رییس رادیو و تلویزیون این ولایت درمناظره که درمحمود راقی مرکزاجراییوی ولایت کاپیسا برگزارشده بود گفت که حکومت در ارزیابی خاص از نیاز های مردم دراین ساحه ناکام مانده است.

اوگفت:" بودجه درجاییکه باید مصرف می شد نشده است."

اشتراک کنندگان درولایت تخارپذیرفتند که مخصوصاً زنان هیچ گونه سودی از منابع اختصاص داده شده نبرده اند و خواهان سی درصد تخصیص ازبودجه مصرفی برای فراهم سازی کاریابی، صحت و تعلیم وتربیه زنان شدند.

محمد قسیم فیاض، مستوفی ولایت تخارگفت که دربودجه سالانه که درکابل تخصیص داده شده کدام بودجه خاصی برای زنان درنظرگرفته نشده است.

فیاض درپاسخ به سوالی که توسط یکتن ازاشتراک کنندگان مطرح شد که چگونه حکومت عواید اش را به مصرف میرساند گفت که حکومت پول ها را درپرداخت معاشات معلمین و کارمندان حکومتی  به مصرف می رساند.

احمد یاسین دهزاد، رییس انجمن خبرنگاران محلی گفت که حکومت محلی درولایت تخار درارایه معلومات درمورد مصرف بودجه در 13 سال گذشته ناکام مانده است.

سخنرانان درمناظره که درقلعه نو مرکزاجراییوی ولایت بادغیس برگزارشده بود ازحکومت خواستند تا درمورد بودجه و چگونگی به مصرف رسانیدن کمک ها باید جزییات را ارایه کنند.

عبدالسمیع قادری، فعال جامعه مدنی گفت:" شهروندان حق دست رسی به معلومات در مورد بودجه را دارند و این وظیفه حکومت است تا این معلومات را درخدمت ما بگذارد."

 

Frontline Updates
Support local journalists