افغانها خواستار شاروال های انتخابی اند

قانون انتخاب شاروالی هیچگاهی عملی نشده است.

افغانها خواستار شاروال های انتخابی اند

قانون انتخاب شاروالی هیچگاهی عملی نشده است.

Tuesday, 31 March, 2015

گزارش توسط کارمندان آی دبلیو پی آر- افغانستان

یکی از ماده های قانون اساسی افغانستان  انتخابی شدن شاروال ها را تصریح می کند که هیچگاهی به مرحلۀ اجراء گذاشته نشده است.

به عوض اینکه سیستم انتخابات مستقیم شاروال ها و شورا های شاروالی که در ماده 141 قانون اساسی کشور تسجیل یافته است عملی شود، این کرسی ها  به طور انتصابی پر می شود که ملزم به  منظوری ریاست جمهوری می باشد.

سخنرانان در مناظره های که در 16 مارچ در ولایت های زابل، خوست و کنر برگزار شده بود، پذیرفتند که این روند زمینه را برای مسؤلین فراهم می سازد تا به اساس ارتباط شخصی و رشوه انتخاب شوند نه بر اساس شایستگی.

حاجی محمد اسمعیل زابلی، یکتن از بزرگان قومی در ولایت زابل گفت:" در حال حاضر یک شاروال فقط در مقابل دولت ویا یک فرد مسول است که این خود فساد می آفریند. اگر شاروال ها توسط مردم انتخاب شوند آنها در مقابل مردم حسابده خواهند بود وبنابر این آنها اجرأت خوب خواهند کرد."

زابلی ادعا کرد که موقف های به سطح شاروالی  همواره برای بالا دست ترین داوطلبان به فروش می رسد.

او پرسید:" از شارولِ که  پست اش را خریداری می کند چگونه می توان خدمت واقعی را انتظار داشت؟"

به هرحال عبدالمقیم افغان، رییس اطلاعات و فرهنگ ولایت زابل گفت که این خیلی مشکل بود که انتخابات شاروالی  برگزار شود.

اوگفت:" چالش عمده ، نبود معلومات در مورد نفوس ، سرحد نا مشخص میان شهر ها و ولسوالی ها و همچنان آگاهی اندک شهروندان از این موضوعات است." او اضافه کرد که بعضی نقاط خیلی نا امن است که نمی توان درآنجا انتخابات را برگزار کرد.

افغان گفت:" نبود امنیت یکی از چالش های عمده فرا راه انتخابات شاروالی است، بسیاری از شهر ها تحت تهدید مستقیم قرار دارند پس درجاییکه جنگ دایمی جریان دارد یک شاروال نمی تواند کارکند و به مشکلات مردم رسیدگی کند."

نقیب الله سیال، کارمند موسسۀ غیرحکومتی قلم در ولایت خوست گفت که نبود حسابدهی عواقب گسترده داشته است.

سیال گفت:" اکثریت نهاد های جامعۀ مدنی در ولایت خوست دست نشاندگان حکومت محلی، اعضاء پارلمان و شورای ولایتی اند، تمامی شاروال های قبلی و شاروال فعلی از طریق ارتباط با افراد قدرتمند برگزیده  شده اند، شاروالی یک منبع عایداتی است."

حاجی الف شاه منگل، رییس اتحادیۀ دوکانداران  ولایت خوست گفت که لازم است تا شاروال ها انتخاب شوند نه آنکه از طریق "پول و ارتباطات" استخدام شوند.

اوگفت:" این چنین شاروال ها ارزشی به ما قایل نشدند و نه هم ما با آنها همکاری کردیم." اما منگل گفت که کرامت خان خپلواک، شاروال فعلی خوست کارهای شایستۀ را انجام داده است.

اوگفت:" تاجران ولایت خوست خواستند تا با شاروال فعلی همکاری کنند زیرا وی بنابر پیشنهاد  ما مقرر ده است   ما با وی همکاری عالی کردیم- 63 تن از کارمندان شاروالی را از پول خویش استخدام کردیم تا وی را در پاک کاری شهرکمک کنند."

خپلواک درجریان مناظره تاکید کرد که خود وی چه اندازه کار های را برای این شهر انجام داده است.

اوگفت:" من برای شش ماه شاروال بودم- 90 درصد فساد را در شاروالی متوقف ساختم، عاید شاروالی تا 40 درصد افزایش پیدا کرد، 4000 کیلومتر ساحۀ سبز و 12000 کیلومتر پیاده رو بازسازی شده است."

عبدالغنی عباسی، شاروال اسعد آباد مرکز ولایت کنر طوری به نظر رسید که از  انتخابات شاورالی استقبال می کند.

اوگفت:" اگر واقعاً انتخابات در شاروالی برگزار شود، شاروال که انتخاب می شود از اعتماد مردم برخوردار خواهد بود."

Frontline Updates
Support local journalists