افغانها خواستارافزایش در نظام تعلیم وتربیه اند

بیش از سه دهه جنگ نظام تعلیم و تربیه را هنوز هم صدمه می زند.

افغانها خواستارافزایش در نظام تعلیم وتربیه اند

بیش از سه دهه جنگ نظام تعلیم و تربیه را هنوز هم صدمه می زند.

Friday, 23 January, 2015

گزارش توسط کارمندان آی دبلیو پی آر- افغانستان

دریک رشته از مناظره های که ازسوی آی دبلیو پی آر راه اندازی شده بود، برای صدها باشنده ولایت های ننگرهار، خوست وکندهار فرصت مساعد شد تا درمورد تاثیرناهنجاری ها بالای تعلیم وتربیه درافغانستان ازعلما و مسوولین سوالات را مطرح کنند.

درمناظره که درلیسه اناث قریه عربان در همجواری جلال آباد مرکزاجراییوی ولایت ننگرهاربرگزارشده بود اشتراک کنندگان تاکید کردند که خاصتاً طبقه اناث ازتعلیم و تربیه محروم مانده اند.

استاد ضیا گل، فعال جامعه مدنی گفت که بیشترین نفوس ولایت ننگرهاربه طور موثراز تعلیم وتربیه محروم مانده اند، مکتب ها سوختانده شد، شاگردان کشته و زخمی شدند و به اثرتهدید های گروه های مسلح بالای فامیل ها از حضوردختران درمکتب ها جلوگیری به عمل آمده است.

ضیا گل گفت:" حالا ما هیچگاهی احساس آرامش درشهر نداریم، هرصبح زمانیکه خواهران ما خانه را به قصد مکتب ترک می کنند ازمادران شان می خواهند برایشان دعا کنند تا دوباره سلامت به خانه برگردند."

محمد آصف شینواری، سخنگوی ریاست معارف این ولایت گفت که آمارگیری نشان میدهد که 150000 طفل که سنین شان بین هفت تا ده سال است به خاطرناهنجاری ها ازتعلیم وتربیه به دورمانده اند، او خاطرنشان کرد که خاصتاً دختران بامشکلات زیادی روبرو اند.

اواضافه کرد:" برعلاوه تمام مشکلات، ما  دروازه های مکتب ها را بازنگهداشتیم وتا اکنون ما دراین کار موفق بوده ایم."

مولوی عبدالله، یکتن از عالمان دین خطاب به اشتراک کنندگان گفت کسانیکه اطفال را ازتحصیل بازمی دارند تا ابد درجهنم خواهند بود.

اوگفت:" درقرآن و حدیث{پیام خداوند (ج) و اعمال حضرت محمد (ص)} واضیحاً آمده است که آموختن علم فریضه مساویانه بالای مرد و زن است."

شاگردان مکتب اناثیه سوالاتی را ازاعضاء مجلس درجریان مناظره مطرح کردند، کریمه یکتن ازشاگردان صنف یازدهم پرسید که فعالان موسسات غیرحکومتی به چه پیشرفت های دست یافته اند و چگونه به راحتی می توانند آنرا به کارگیرند.

ضیا گل درپاسخ گفت:" ما درتمام ولسوالی ها به شمول مرکزولایت فعالیت داریم، ما مردم را از ارزش های تعلیم وتربیه آگاه می سازیم ومشکلات شان را به گوش مسوولین می رسانیم."

سخنرانان درولایت خوست که درجنوب ولایت ننگرهار موقعیت دارد همچنان از خسارات وارده  به روند تعلیم وتربیه در طی جنگ های 35 سال گذشته شکایت کردند.

 

مطیع الله فضلی، معاون ریاست معارف ولایت خوست گفت درحالیکه هیچ یک ازمکتب ها درسراسر ولایت جبراً مسدود نشده است، اما به کمبود منابع ازقبیل کتاب های مکتب و معلمان مسلکی مواجه هستیم.

اوگفت:" درحال حاضربیش از300000 پسر و100000 دختردر415 مکتب های  ابتداییه، متوسطه و لیسه درولایت خوست تحت تدریس قراردارند، اما 50 درصد آنها فاقد تعمیرمکتب هستند.

اخترساحل و مجیب الرحمن اشتراک کنندگان در مناظره گفتند که بعضاً مسایل خرابترازآن است که فضلی واضح ساخت، به گونه مثال درحالیکه مکتب قریه مخشی درولسوالی گوربز دارای تعمیروآموزگاراست اما صنف های آن درماه یکباردایرمی گردد.

بیشترمعلمان محلی به اساس روابط خویشاوندی تعیین شده اند وازآموزش اندک اکادمیک برخودار اند که این موضوع بیشتربه معیارهای تعلیمی صدمه وارد می کند.

فضلی گفت که او ازمشکلات درمخشی آگاهی ندارد، اما وعده کرد موضوع را برسی کند و برای آن راه حل های را دریافت کند.

اواضافه کرد" تمام این موارد دراثرنا هنجاری های اخیربوجود آمده است، ما بنابراوضاع نا مساعد نمی توانیم تا ازمناطق دوردست که قابل نگرانی است دیدن کنیم."

محمد یونس، یکتن ازعالمان دین همچنان معیارهای تعلیم وتربیه درولایت خوست را مورد انتقاد قرار داد.

اوگفت:" کیفیت آموزش خیلی ضعیف است، فارغان صنوف دوازدهم نمی توانند که درست تلفظ کنند، چطورمی توانند که چیزی به جامعه تقدیم کنند."

فضلی درپاسخ گفت که این نتیجه بحران پایداراست زمانیکه امنیت تامین شود کیفیت تعلیم و تربیه بالا خواهد رفت.

مسوولین حکومتی درسخنرانی شان درسومین مناظره که درسپین بولدک ولایت جنوبی قندهاربرگزارشده بود ازمعیارهای ارایه تعلیم وتربیه دفاع کردند.

علی خان، ولسوال این ولسوالی گفت که دامنه جنگ به تمام نقاط کشوربه استثناء سپین بولدک گسترش یافته است،از زمانیکه امینت تامین شده است سرمایه گزاری بالای تعلیم و تربیه را مساعد ساخته است.

اوگفت:" درسال جاری ما بیشترین مکتب های مسدود شده را به همکاری ریاست معارف واهالی محل  برای بار دوم گشودیم، درحال حاضرشاگردان به اطمینان خاطربه مکتب میروند، ما درهمکاری با باشندگان محل تلاش های بیشتری را به خرچ خواهیم داد تا امنیت را درمناطق پرخطرتامین کنیم و مکتب های مسدود شده را دوباره بگشایم."

حاجی عبدالرزاق یکتن ازبزرگان قومی استدلال کرد که اهالی محلی باید ملامتی مشکلات را به دوش گیرند.

اوگفت:" اگرمردم به ارزش تعلیم وتربیه پی ببرند، هرگزبه کسی اجازه نخواهند داد تا مکتب های اطفال شان را مسدود سازد."

جمعه خان، رییس شورای ولسوالی موضوع را مورد مناقشه قرارداده اصرارورزید که مردم مشتاق دیدن انکشاف هستند، او گفت با وجود این، همه باشندگان محل نگران هستند که چگونه مکتب ها را انکشاف دهند، این آسان نیست که میراث جنگ های طولانی را احیا کرد.

اوگفت:" ما تلاش می کنیم تا مردم را ازطریق اجتماع ها ونشست ها تشویق کنیم تا قلم را به عوض سلاح بردارند و کمک کنند تا روند تعلیم وتربیه ازهم پاشیده را دوباره احیاء کنیم."

 

Afghanistan
Education
Frontline Updates
Support local journalists