افغانها به عدالت طالبانی رو می آورند

مردم اعتماد شان را نسبت به نظام عدلی نادرست و بی کفایت دولتی از دست داده اند.

افغانها به عدالت طالبانی رو می آورند

مردم اعتماد شان را نسبت به نظام عدلی نادرست و بی کفایت دولتی از دست داده اند.

Monday, 1 June, 2015

اشتراک کنندگان در مناظره های که توسط آی دبلیو پی آر در ماه می در سه ولایت مختلف برگزار شده بود، گفتند  افغانها  به دلیل اینکه  نظام قضایی دولت  امیخته به فساد ګسترده است به خاطر حل دعوای حقوقی شان به طور فزایندۀ به محاکم طالبان رو می آورند .

عبدالرزاق قیصرخیل، فعال جامعۀ مدنی در ولایت زابل گفت که نظام عدلی در این ولایت به طور گسترده فاسد است.

اوگفت:" بدون شک نهاد های عدلی در ولایت زابل مشکلات زیادی دارند،  قاضیان و څارنوال  ها از مردم رشوه می گیرند، بناً مردم از آنها متنفر اند و  به طالبان مراجعه می کنند تا دعوای شان را حل کنند."

قیصر خیل گفت که ناتوانی سیستم عدلی در این ولایت ناشی از تحت فشار بودن این ارگان از سوی  دلال های قدرت محلی،  اعضای شورای ملی و مقامات حکومتی میباشد  

نصیراحمد ثاقب، یکتن از اعضاء انجمن خبرنگاران در ولایت زابل گفت که سیستم عدلی دراین ولایت کند وبسیار اهسته   حرکت می کند.

او گفت:" یکی از عوامل اصلی  که مردم را تشویق می کند تا  نزد طالبان بروند و از آنها خواهان کمک شوند این است که به قضایا در وقت معین آن رسیدگی نمی شود."

ثاقب گفت ، قاضیان و څارنوالان نمی توانند به  موضوعات حقوقی که درنقاط دور دست و بیرون از شهرایجاد میشود  بروند. تحت این وضعیت مردم عادی گزینۀ دیگری ندارند جز اینکه با محاکم طالبان رو بیاورند .

احمد خان احمدی، رییس محکمه ولایت زابل پذیرفت که فساد موجود است اما وی گفت که این فساد تنها منحصر به سیستم عدلی نیست.

اوگفت:" موجودیت فساد تنها منحصر به سیستم عدلی و قضایی نیست بلکه در تمام نهاد های حکومتی موجود است، به هر حال از نهاد های عدلی و قضایی کسانی  شکایت می کنند که مردم بې بضاعت اند و دچار مشکلات زیاد هستند "

احمدی اضافه کرد که مقامات بیشتر به فساد آلوده اند  و فقط تعدادی از افراد تعقیب عدلی شده اند.

فقیرالله درویش، یکتن از بزرگان قومی گفت تعداد زیادی  از مردمان عادی از سیستم دولتی ناراضی هستند.

اوگفت:" این خیلی مشکل است که در اینجا بتوانید به قاضیان و څارنوالان دسترسی پیدا کنید، شما مجبور هستید که از ده تلاشی (بدنې) بگذرید که به  قاضیان برسید و هنګامیکه با قاضی روبرومی شوید تا آنکه به جیب وی چیزی نگذارید حتا به روی شما  هم نمی بیند ،  که مردم از این کار احساس حقارت می کنند. "

گل اسلام سیال، سخنگوی ولایت زابل پذیرفت که مشکلات زیادی از فساد در نهاد های مختلف به شمول سیستم قضایی موجود است ، اما وی تأکید کرد که قدم های به خاطر مبارزه با آن برداشته می شود.

اوگفت :" مقام ولایت به خاطر کاهش  فساد کار می کند، والی در هر دو هفته با تمام مسؤلین عدلی و قضایی دیدار و گفتگو می کند که چگونه با فساد اداری مبارزه کنند."

سخنرانان در ولایت کنر استدلال مشابه  کردند که فساد در سیستم عدلی موجود است.

همیش گلاب شینواری، ولسوال ولسوالی  مروره ولایت کنر گفت:" فساد آنقدر افزایش یافته است که به تمام نهاد های عدلی و قضایی کشور وسعت پیدا کرده است، اگر اصلاح نشود مردم را وادار به شورش خواهد کرد."

سید جهان اسیر، فعال جامعۀ مدنی گفت که مردم نیاز دارند تا درمورد  حقوق شان که در قانون اساسی تسجیل یافته است بدانند.

اسیر گفت: " از طریق کمپاین های آگاهی عامه مردم می توانند بدانند که  از لحاظ قانون  چه حقوق  دارند و مسولین از چه قدرتی برخوردار اند و مسولیت شان در قبال مردم چیست، آگاه شوند. برای مردم باید گفته شود که سو استفاده از قدرت چیست  و چه عملکردی را مردم به خاطر مبارزه با آن روی دست گرفته می توانند."

در ولایت نورستان اشتراک کنندگان گفتند که سیستم عدلی به کمبود منابع روبر اند.

عمرفاروق، معاون شورای ولایتی گفت:" در محاکم ولایت نورستان مشکلات زیادی موجود است، آنها هیچگاهی مؤفق به  حل قضیه ی  به گونۀ کامل نشده اند، به هر حال قاضیان ما خیلی حرفه یی نیستند، آنها ضرورت به آموزش اکادمیک دارند."

به هر حال یکتن از څارنوالان محکمه استیناف این همه را رد کرد.

محمد انور گفت:" اگر کسی بگوید که څارنوالی با آنها رویه درست نمی کند و یا اینکه سیستم قضایی درست کار نمی کند درست نیست، ما مطابق صلاحیتی که داریم اجراات می کنیم."

او اضافه کرد که څارنوالان محلی فعلاً قضایای اختلاس را طی مراحل می نمایند، بعضی از آنها به مقامات در مرکز راجع شده است و متباقی آن نزدیک به  تکمیل شدن است.

یکتن از افراد جوان که در مناظره اشتراک کرده بود پرسید که چگونه می توان عدالت را به مناطق که از امنیت اندک برخوردار اند انتقال دهیم؟

حافظ  سلطان، فعال جامعه مدنی در پاسخ گفت که این دو با هم ارتباط تنگاتنگ دارند.

اوگفت:" عدالت در جای تأمین می شود که امنیت تأمین شود، و این خیلی مشکل است که عدالت را در جایی تطبیق کنیم که امنیت در آنجا موجود نیست."   

 

 

Frontline Updates
Support local journalists