افغانها ازصد روز نخست حکومت اشرف غنی قانع نیستند

از مصاحبه های انجام شده احساس مایوسیت بر می آید، زیرا رییس جمهوری جدید بر اساس توقعات مردم استوار نماند.

افغانها ازصد روز نخست حکومت اشرف غنی قانع نیستند

از مصاحبه های انجام شده احساس مایوسیت بر می آید، زیرا رییس جمهوری جدید بر اساس توقعات مردم استوار نماند.

Afghan president Mohammad Ashraf Ghani visiting Germany, December 5, 2014. (Photo: Sean Gallup/Getty Images)
Afghan president Mohammad Ashraf Ghani visiting Germany, December 5, 2014. (Photo: Sean Gallup/Getty Images)

گزارش از نورالرحمن رحمانی

پس  از گذشت صد روز نخست روی کارآمدن محمد اشرف غنی به قدرت،  افغانها هنوز احساس نارضایتی و جفا از کارکرد هایش دارند.آنها میگویند که سازش های رییس جمهوری جدید شان برای افغانستان و دیموکراسی نوپای کشور مخرب واقع خواهد شد.

درمصاحبه های که با ده ها تن ازشهروندان کابل درسراسرپایتخت صورت گرفت، بیشترآنها گفتند که رییس جمهوری جدید درصد روز نخست کار در دفتر، مخالف آنچه که قبل ازانتخابات وعده کرده بود- عمل کرده است.

به عنوان بخشی ازپیشنهاد انتخاباتی اش، غنی برنامه ارمانی  از عملکردهای را که در جریان 100 روز نخست  ریاست جمهوری انجام خواهند داد، وعده کرد.  اما با پایان یافتن آن میعاد، یک ابتکار مبتنی بر پایگاه انترنتی که زیر نام "صد روز" جهت ارزیابی کارکرد های حکومت ساخته شد و این پایگاه انترنتی گفته است که از جمله 110 مورد وعده داده شده برای 100 روز نخست، فقط چهار مورد آن انجام یافتٰ و 23 مورد دیگر در حال اجرا است و حتی کار بالای 83 مورد باقی تا هنوز آغاز نشده است. 

شاهپوراحمد 27 ساله، محصل درپوهنتون کابل گفت:" اودرجریان پیکارهای انتخاباتی اش گفت که او شرکت سهامی نخواهد ساخت که درآن وزرا ودیگر پست های کلیدی ما نند  دوره قبل میان گروه های سیاسی تقسیم شود برخلاف وزیران به اساس شایسته گی و لیاقت انتخاب خواهند شد. اما اعلان کابینه جدید که انتخاب آن بیش از صد روز را دربر گرفت نظربه اینکه افراد ناشایسته ومرتبط با جنایتکاران جنگی را روی قدرت آورده است برمی آید که خرابتر ازدوره قبلی است.

"اواصلاً  ثابت کرد که یک شخص دروغگو است و درآینده هیچ کسی به وی اعتماد نخواهد کرد."

سمندرخان 40 ساله، یکتن دیگراز باشندگان پایتخت گفت:" حامد کرزی هم مصلحت های کرد،  اما حد اقل او یگانه شخصی بود که کشور را اداره می کرد. بدبختانه حکومت  فعلی ما توسط دو شخص اداره می شود که یکی آن شخص اشرف غنی ودیگر آن رییس اجرایی  است. نخستین کاری را که درجریان مراسم تحلیف انجام داد، آن  نقض قانون اساسی بود، یعنی  رقیب اش عبدالله عبدالله را به حیث رییس اجرایی  بر  اساس فرمان مقرر کرد که  وظایف و مسولیت های خود  را با وی نصف کرد که در مغایرت با قوانین کشور قرار دارد. ."

ازدیدگاه خان، اشرف غنی یک اقتصاد دان خوب است اما سیاست مدار خوب نیست، زیرادرکشوری مانند افغانستان وظیفه ریاست جمهوری ایجاب می کند که کسی آنرا پیش ببرد که دانش سیاسی داشته باشد.

وی گفت:" اونتوانست تا درجریان صد روز نخست کاری را انجام دهد. ازینکه وزارت خانه ها ازسوی سرپرستان اداره می شد فساد افزایش قابل توجهی داشت و اوضاع  امنیتی بیشتر رو به وخامت رفته  است، او نتوانست تا درین جریان کابینه را اعلان کند همچنان یکعده از کارمندان با تجربه و ورزیده را نیزبرکنارکرد."

صفیه 30 ساله، یکتن دیگر از مصاحبه شوندگان که مادردوطفل است تایید کرد که هیچگونه تغیرمثبت درزندگی مردم رونما نشده است.

اوگفت:" من ازانتخاب که کرده ام واقعاً ناراضی هستم. من به این فکر به اشرف غنی رای دادم که او افغانستان را تغییرخواهد داد، قبل ازاینکه خود را کاندید کند ازطرف یک موسسه بین اللملی به وی لقب دومین فرد متفکردنیا داده شد. بعد از سپری شدن ماه ها وی و رقیبش عبدالله بالای نتایج انتخابات ماه جون 2014 به توافق رسیدند. سرانجام با مداخله جامعه بین المللی به خصوص ایالات متحده امریکا و وزیرخارجه آن  کشور آنها به توافق رسیدند که درنتیجه حکومت وحدت ملی دوسره (که توسط دو تن رهبری می شود) به وجود آمد. ناتوانی حکومت دراعلان کردن کابینه درجریان صد روز مثال خوب از مشکلات دررهبری حکومت  است."

براساس گفته های صفیه:" تاخیردراعلان نتیجه انتخابات تاثیرناگوار بالای اوضاع اقتصادی مردم وارد کرد.  بسیاری ازمردم کار و کسب  شان را از دست دادند که این کار بیشترادامه خواهد داشت."

درانتخابات که در 15 حمل  صورت گرفت هیچ یک از کاندیدان نتوانستند تا 50 درصد آرا را به دست آورند  ؛ بنابران  انتخابات درماه جوزا  برای بار دوم میان اشرف غنی که 32 درصد آرا را از آن خود کرده بود وعبدالله که 45 درصد از آرا را ازآن خود کرده بود دایرگردید. غنی با 56 درصد آرا از این دور به عنوان برنده ظهور کرد و عبدالله که درعقب او قرار داشت 44 درصد آرا را ازآن خود کرده است. ادعا های تقلب بر هر دو طرف  وارد شد، و ایجاب باز شماری آرا در سراسر کشور اعلام رییس جمهوری جدید را معطل کرد.. بالاخره  در7 میزان غنی حکومت را افتتاح کرد.

همه مصاحبه شوندگان به این باور نبودند که  معامله غنی با عبدالله و بخشیدن پست ریاست اجرایی  یک خطای محض بود. بعضی ها گفتند که بالای او فشار آوردند تا انعطاف پذیرباشد بخاطریکه وی درموقف نبود که یک شبه با احزاب قدرتمند که درطی سیزده سال گذشته قویتر شده اند کنار بیاید.

عبدالقهارجواد، استاد پوهنځی ژونالیزم  پوهنتون کابل به این باور است که رییس جمهور ازتمامی جهات هم از سوی جامعه بین الملل وهم احزاب سیاسی افغانستان تحت فشار بود.

جواد گفت:" این به یک شخص تکنوکرات مانند  آقای غنی که درغرب تحصیل کرده است و در همین اواخر  به کشور برگشته است خیلی دشوار است تا ازشراحزاب سیاسی که تا حال هم با گروه های کوچک نظامی بخش های بزرگ ازکشور را اداره می کنند، رهایی یابد. اما او درجریان دوره پنج ساله اش نیاز دارد تا فرهنگ انحصارقدرت درمیان این گروه ها را خاتمه بخشد .اگر او این کار را نکند برای دوره بعدی کسی بر  او اعتماد نخواهد کرد."

نظیف الله سالار زی، سخنگوی اشرف غنی پیشنهادات را رد کرد که گویا دوره سه ماهه او موفق نبوده است.

سالارزی گفت:" سه ماه زمان کافی نیست. اما باوجود این همه  رییس جمهوری درجریان صد روز خویش برخی از گام های اساسی را برداشته است. او دو توافق نامه را امضا کرد که یکی آن امضای پیمان امنیتی با ایالات متحده امریکا و دیگرآن امضا توافق نامه دفاعی با ناتو بود و او همچنان موضوع  کابل بانک که یکی از بزرگترین قضیه فساد پس از   سقوط رژیم طالبان بود را حل کرد. او به نمایندگی از افغانستان درکنفرانس لندن اشتراک کرد و همچنان سفرهای را به یک تعداد کشورهای عضو ناتو وعربستان سعودی وپاکستان که نقش  عمده را درآوردن صلح به افغانستان بازی میکنند انجام داد.

سالار زی میگوید یگانه دلیل که اشرف غنی درجریان صد روز نخست کاری اش کابینه را اعلان نتوانست این بود که وی نیاز داشت تا مطمین شود که افراد شایسته را انتخاب کند . " دولت توانست تا کابینه جوان (متشکل از اعضای جوان) را معرفی کند که بعد از شش ماه کارهای شان ازسوی رییس جمهوری و پارلمان ارزیابی می شود، اگرآنها کارکرد های خوب نداشته باشند، تصمیم اتخاذ خواهد شد."

به هرحال اینگونه استدلال ها نمیتواند منتقدان رییس جمهور را که دراین گزارش با آنها مصاحبه شده است متقاعد سازد.

شگوفه شفیق 24 ساله، محصل پوهنتون گفت:" قضیه کابل بانک سمبولیک بود بخاطریکه او می خواست با دست آورد های درکنفرانس لندن اشتراک کند و حمایت ها را کسب کند و نشان دهد که وی در مبارزه با فساد جدی است. این درست است که من به وی رای دادم وهمچنان دیگران را تشویق کردم تا به وی رای دهند، اما من خود را گنهگاراحساس می کنم نسبت به کارهای بد که او انجام می دهد چون من خودم را مسول انتخاب وی به حیث رییس جمهوری افغانستان میدانم." 

نورالرحمن رحمانی، رییس  آی دبلیو پی آر در افغانستان.

 

Frontline Updates
Support local journalists