افغانستان: شفاخانۀ زایشگاه باعث امید مردم شده است

در این شفاخانه روزانه بطور متوسط حدود 60 نوزاد به دنیا می آیند.

افغانستان: شفاخانۀ زایشگاه باعث امید مردم شده است

در این شفاخانه روزانه بطور متوسط حدود 60 نوزاد به دنیا می آیند.

A newborn baby receiving care in an Afghan hospital. (Photo: Paula Bronstein/Getty Images)
A newborn baby receiving care in an Afghan hospital. (Photo: Paula Bronstein/Getty Images)
Tuesday, 5 December, 2017

یکتن از باشنده های خوست می گوید که توجه به  حساسیت های فرهنگی و شمار زیادی از کارمندان محلی کلید ی سیی موفقیت شفاخانه زایشگاۀ شده است که توسط میدسنس سانس فرانتایرس (MSF) در یکی از ولایات جنوب شرقی افغانستان به پیش برده می شود.

موسسۀ (MSF) این شفاخانۀ زایشگاه را حدود شش سال قبل بخاطر از بین بردن میزان بلند مرگ و میر مادران افتتاح نمود. باوجود مشکلات سخت امنیتی – به دنبال حملۀ ماه اپریل 2012 این شفاخانه به مدت هشت ماه بسته شد- اما این شفاخانه موفقیت خویش را به اثبات رساند و در حال حاضر روزانه بطور اوسط 60 نوزاد در آن به دنیا می آید.

مادران که در این اواخر در این شفاخانه ولادت کرده اند می گویند که آنها در آنجا خدمات عالی را بطور رایگان دریافت می کنند.

گل رحیمه 37 ساله (نام مستعار) که مادر هفت فرزند می باشد گفت: "ولادت دختر آخری من بسیار خوب انجام شد  در این شفاخانه داکتران متجرب کار می کنند و همه خدمات آنها رایگان می باشد. فعالیت آنها کمکی بزرگی به خانواده های فقیر می باشد."

اختر محمد 41 ساله، شوهر گل رحیمه، اضافه کرد که: "نه تنها  اینکه تداوی در اینجا رایگان است، بلکه این شفاخانه خانواده ها را برای یک شب نیز در اینجا اجازه می دهد و نان رایگان نیز به خانواده ها فراهم می سازد. اگر ما به شفاخانۀ شخصی می رفتیم، در آنجا برای خریداری ادویه پول گزاف باید مصرف می کردیم. در شفاخانه های شخصی برای ادویه 10 افغانیگی  100 افغانی  می طلبند و هیچ کس در این مورد پرسان نمی کند."

(MSF) در ماه مارچ 2012 شفاخانۀ خویش را در خوست تاسیس نمود. کارمندان این شفاخانه آرزو دارند تا سطح خدمات صحی را در این ولایت بالا ببرند،

شش هفته بعد از افتتاح این شفاخانه بر اثر انفجار در محوطۀ این شفاخانه که منجر به زخمی شدن هفت تن گردید، اعتماد اولیه بالای آن کمی تزلزل پیدا کرد.

این انفجار سبب گردید تا این مرکز الی ماه دسمبر همان سال مسدود بماند، اما (MSF) با استفاده از وقت حمایت مسوولین حکومتی و بزرگان دینی را در شهر به دست آورد تا بار دیگر اینچنین واقعه تکرار نه شود.

این شفاخانه که در آن بیشتر از 400 کارگر افغانی و حدود 10 نفر از کارگر خارجی کار می کنند ، در حال حاضر   68 بستر زایشگاهی و 22 بستر نوزادان را داراست و همچنین دارای تیم جراحی است  که ولادت های پیچیده را اجراء می نمایند.

برعلاوۀ از این، کارکنان (MSF) در سال روان در این ولایت با پنج مرکز صحی دیگر نیز کمک های شان را اغاز کرده اند .  هدف کارکنان کلینک های ولسوالی های گربز، نادرشاه کوت، صبری، تنی و لکن اینست تا شمار مریضانی را که برای ولادت های عادی به شهر خوست می آیند، را کاهش دهند  تا به همکاران شفاخانه فرصت تمرکز بیشتر برای کمک به ولادت های پیچیده به میان آید.

گل محمدین محمدی، رئیس صحت عامه ولایت خوست گفت: "هرچند ارقام رسمی وجود ندارد، اما در سال های گذشته به ریاست ما از وفات بسیاری از مادران و اطفال گزارش داده می شد. اما از چندین ماه به اینسو، اینچنین گزارش ها را دریافت نه کرده ایم."

زهره جلال ریس کمیته زنان شورای ولایتی خوست  می گوید: " MSF بخاطر رعایت کردن فرهنگ و ارزش های افغانی بسیار توجه می نماید و ما از این بابت از آنها تشکر میکنیم  بطور مثال، بعضی از مردم در این ولایت فکر می کردند که خارجی ها در این شفاخانه کار می کنند و به آنجا مراجعه نمی کردند. اما حالا درک کرده اند که MSF  این موضوع را حل کرده و تمامی کارکنان آن افغان می باشند."

وی اضافه کرد: "زنان زیادی که از قابله گی و بخش نسایی فارغ شده اند حالا در این شفاخانه کار می کنند. حتی زنان بیسواد نیز در آنجا صاحب وظیفه شده اند.  اکنون اعتبار کارکنان این شفاخانه  بسیار شهرت یافته است که حتی بعضی اوقات مریضان ولایت پکتیا نیز به اینجا برای تداوی آورده می شوند."

ارقام (MSF) نشان می دهد که در طی دو سال آخر، شمار ولادت ها از 15204 در سال 2014 به 21335 در سال 2016 یعنی 40 درصد افزایش یافته است.

در ماه دیسمبر سال گذشته، شمار ولادت ها به 1905 تن رسید، که بطور متوسط روزانه به 60 ولادت می رسد. افزایش قابل ملاحظۀی نیز در شمار نوزادان بستری شده  به میان امده است  در سال 2016 حدود 1746 نوزاد بستری شده بودند، که نسبت به سال 2015 افزایش 15 در صدی را نشان می دهد.

قدرت الله یکی از بزرگان قومی ولسوالی لکن در گفتگوی با (IWPR)گفت که کلینک های سیار (MSF) نسبت به پروژه های بازسازی بسیار بزرگ و چندین میلیون دالری در این ولایت، موفقیت زیادی داشته است.

وی تشریح نمود که مناطق دورافتاده فاقد زیربنا هستند و زنان در آنجا اجازه دسترسی همیشگی برای دریافت تداوی را ندارند.

وی گفت: "زمانی که  باران ها و سیلاب های شدید سرک ها را مسدود می نمود و زنان مجبور می شدند تا با باز شدن راه ها، در داخل موترها ولادت کنند. حالا، چون ما در مرکز لکن کلینک داریم، بناً این نوع مشکلات دیگر نداریم."

جمال تنی، یکتن از فعالان مدنی خوست نیز کار کلینک های دورافتادۀ MSF را ستایش کرد.

وی گفت: "ما واقعاً از کیفیت خدمات صحی آن خرسند هستیم و مردم محل نیز از این خدمات حمایت می نمایند چون آنها متوجه ارزش های فرهنگی افغانستان هستند. ما فعالیت های آنان را نظارت کرده ایم و در صورت نیاز برای آنان مشوره داده ایم."

هنوز هم در ولایت خوست کاستی های جدی خدمات صحی وجود دارد، به ویژه در مناطق کوهستانی آن. ولسوالی موسی خیل در شمال خوست یکی از این مناطقی است که رسانیدن ادویه به آنجا مشکل می باشد. برف باری، سیلاب، وضعیت خراب سرک ها و دزدی های مسلحانه دسترسی به این ولسوالی را مشکل ساخته است.

حیدرگل، یکی از بزرگان قومی در این ولسوالی می گوید: "ما از مقامات ریاست صحت عامه و دفتر MSF خواستیم تا در دو نقطۀ دور افتادۀ این ولسوالی کلینک ها را افتتاح نمایند. آنها به ما وعده سپردند، اما تا هنوز این وعدۀ آنان جامه عمل نه پوشیده است. امیدوار هستیم تا وعدۀ داده شدۀ خویش را تطبیق نمایند."

احمدالله صافی، سخنگوی ادارۀ (MSF)در افغانستان می گوید: "مراقبت از زایمان در این ولایت از اولویت های اصلی ما می باشد."

Frontline Updates
Support local journalists