افغانستان: دیسامبر 2010 الی جنوری 2011

مرکز ساحوی برای گزارش گران افغان کمک های عملی ارایه نموده و به آنان فرصت ملاقات و تبادل نظر فراهم می کند.

افغانستان: دیسامبر 2010 الی جنوری 2011

مرکز ساحوی برای گزارش گران افغان کمک های عملی ارایه نموده و به آنان فرصت ملاقات و تبادل نظر فراهم می کند.

Tuesday, 15 February, 2011

گزارش آی دبلیو پی آر- افغانستان

گزارش شماره 390

15 فبروری 2011

خبرنگاران و مقامات می گویند که دفتر آی دبلیو پی آر در هرات نه تنها منابع ارزشمندی را در اختیار گزارشگران قرار داده بلکه به بهبود معیار خبرنگاری در منطقه نیز یاری رسانده است.

مرکز آی دبلیو پی آر در مدت کمتر از یک سال فعالیت اش در هرات، مهمترین شهر در غرب افغانستان، زمینه دسترسی رایگان به انترنیت و کمپیوتر برای خبرنگاران  را مهیا ساخته و در عین حال محلی  برای ملاقات و تامین ارتباط بین گزارشگران.را اماده ساخته است

این مرکز برای گزارشگران زن که به دلیل شرایط سنتی حاکم قادر نمی باشند به فعالیت های مورد علاقه شان بپردازند، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

سودابه افضلی یک خبرنگار آزاد گفت: "قبل از ایجاد این دفتر من با مشکلات فراوان گزارش نوشته می کردم. دسترسی به معلومات برایم مشکل بود و زمانی که گزارشم تکمیل می گردید، مجبور می شدم به انترنت کلپ رفته و آنرا بفرستم. البته باید توجه داشته باشیم که در جامعه سنتی چون هرات تابوهایی وجود دارند که رفتن دختران به انترنت کلپ را مشکل می سازد."

"اما، حالا من بدون هراس به دفتر آی دبلیو پی آر می روم و درانجا کار می کنم، زیرا همه می دانند که این دفتر در خدمت رسانه های محلی می باشد."

محمد نجیم رحیم، گزارشگری که از سوی آی دبلیو پی آر تربیت شده است گفت: "من خبرنگاری را درین دفتر آموختم." او افزود که نهادهای زیادی در گذشته وعده داده بودند تا منابعی را برای خبرنگاران محلی فراهم سازند، اما این ابتکارها همیشه کوتاه مدت بوده و اثر چندانی بجا نگذاشته اند.

او گفت: "تاکنون هیچ نهادی به مقایسه آی دبلیو پی آر خدمات ارایه نکرده است، زیرا اکثر آنها برای مدت بسیار کوتاه فعالیت کرده و بعد بسته می شدند. آی دبلیو پی آر نه تنها برای خبرنگاران خدمات فراهم ساخته بلکه در بخش های متعدد آنان را تربیت می کند- و بعد در بدل گزارش های خبرنگاران حق الزحمه خوبی می پردازد، و این {به خبرنگاران} بسیار انگیزه می دهد."

رحیم افزود که مرکز آی دبلیو پی آر محل خوبی برای دوست یابی و تبادل نظر می باشد.

او در ادامه اظهار داشت: "درین دفتر ما در کنار هم نشسته روی مسایل مختلف بحث می کنیم، موضوعاتی را پیدا کرده روی آن کار می کنیم و نسبت به کار همدیگر اظهار نظر می نماییم."

پس از سقوط طالبان در حدود یک دهه قبل، رسانه های زیادی در هرات به فعالیت آغاز کرده و جوانان زیادی تشویق به تحصیل در بخش خبرنگاری شده اند. در ولایت هرات 11 ایستگاه رادیویی، 5 ایستگاه تلویزیونی و بیش از 40 رسانه چاپی فعالیت دارند.

آی دبلیو پی آر بطور منظم گزارش هایی را از کارآموزانش در هرات دریافت کرده است که برخی ازین گزارش ها نتایج مثبتی را در پی داشته اند. بطور مثال، گزارشی در مورد افزایش تعداد انفجارات در منطقه باعث شد که مسوولان برای پولیس هرات تکنیک های ویژه خنثی سازی بم را آموزش بدهند.

فیروز ضیا، گزارشگری که برای رسانه های محلی از جمله تلویزیون ساقی و رادیو صدای جوان کار می کند، گفت: "از زمانی که این دفتر بازگشایی شده، به دلیل کمپیوتر و انترنیت پرسرعت  که این دفتر بطور رایگان فراهم ساخته است، 90 درصد مشکلات در برابر خبرنگارانی که در رسانه های مختلف هرات کار می کنند حل گردیده است. این مرکز توجه زیاد خبرنگاران را بخود جلب کرده است."

مسوولان ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات نیز می گویند که آنها تلاش های آی دبلیو پی آر را تقدیر می کنند و فکر می کنند با فعال شدن این مرکز، محلی برای گردهمایی و تبادل نظر خبرنگاران بوجود آمده است.

ولی شاه بهره، رییس اطلاعات و فرهنگ هرات گفت که مقامات بطور واضح شاهد نقش آی دبلیو پی آر در تقویت خبرنگاران در تهیه گزارش های بهتر و موثرتر بوده است.

او گفت: "ریاست اطلاعات و فرهنگ، کار آی دبلیو پی آر را جداً تقدیر و حمایت می کند."

Afghanistan
Frontline Updates
Support local journalists