افغانستان: دسامبر 2010/جنوری 2011

گزارش آی دبلیو پی آر مبنی بر عدم تمایل مقامات در همکاری با مطبوعات موجب ایجاد گروه فشار رسانه ای گردید.

افغانستان: دسامبر 2010/جنوری 2011

گزارش آی دبلیو پی آر مبنی بر عدم تمایل مقامات در همکاری با مطبوعات موجب ایجاد گروه فشار رسانه ای گردید.

Thursday, 10 March, 2011

گزارشی از آی دبلیو پی آر- افغانستان

گزارش شماره 392

10 مارچ 2011

پس از نشر گزارشی در مورد چالش هایی که در برابر مطبوعات محلی ولایت هرات وجود دارد، کمیته ای برای حمایت از آزادی های رسانه ای دران ولایت ایجاد شده است.

گزارش هوشدار به آزادی رسانه ای در هرات که بتاریخ 27 جنوری توسط شاپور صابر تهیه شده بود، نشان داد که چگونه خبرنگاران محلی هوشدار داده اند که مقامات خارجی و محلی از همکاری با آنان ابا می ورزند و مانع تهیه گزارش های متوازن می شوند.

تعدادی از نهادهای مدافع رسانه های محلی، از جمله مرکز خبرنگاری افغان، برای اولین بار دورهم جمع شده اند تا به رفع این مشکلات همت کنند و زمینه واکنش های سازماندهی شده را در برابر مشکلات آینده فراهم سازند.

امام محمد واریماچ، رییس مرکز خبرنگاری افغان در ولایت هرات گفت که گزارش آی دبلیو پی آر عامل اصلی ایجاد کمیته رسانه ها بوده است.

واریماچ گفت که اولین اقدام آنان رسیدگی به مشکلات خبرنگاران از طریق مذاکرات با مقامات خواهد بود. و اگر این اقدام به موفقیت نایل نشود، آنها دست به نشر اعلامیه ها، تشکیل میزگردها و تدویر کنفرانس های مطبوعاتی و حتی راه اندازی تظاهرات خواهند زد.

او گفت: "این کمیته در عین حال از آی دبلیو پی آر تقاضا دارد تا نقش فعال در رفع مشکلات خبرنگاران بازی کند. آی دبلیو پی آر، بعنوان مرجع معتبر رسانه ای می تواند به ما یاری رساند." او افزود که گزارش های آی دبلیو پی آر به دلیل آنکه در اختیار مخاطبان وسیعی در میان نهادهای حکومتی و جامعه مدنی افغانستان قرار می گیرد، اثر قابل توجهی داشته است.

خلیل امیر، رییس رادیو فریاد، از گزارش آی دبلیو پی آر در مورد عدم همکاری مقامات با رسانه ها تقدیر کرد. او گفت که به کمک این گزارش برای اولین بار گزارشگران گردهم جمع شده اند تا موانع مورد نظر را مورد بحث قرار دهند.

او افزود: "مقامات برخورد شان را نسبت به رسانه ها تغییر خواهند داد، زیرا متوجه خواهند شد رسانه هایی که گزارش های تحقیقی تهیه می کنند از مسایل آگاه اند و آنها را به باد فراموشی نمی سپارند."

در گزارش قبلی آی دبلیو پی آر از فاروق فیضی، گزارشگر صدای امریکا در ولایت هرات نقل شده بود که چگونه با مقامات محلی دچار مشکلات می باشد.

اما فیضی گفت که پس از نشر گزارش آی دبلیو پی آر، برخی موانع از سوی مقامات حکومت هرات برداشته شده است. و تعدادی از گزارشگران گفتند که والی هرات، محمد داود صبا، اخیراً توافق کرده است که با آنها مصاحبه نماید.

شفیق بهروزیان، سخنگوی والی از نشر گزارش آی دبلیو پی آر استقبال کرد و گفت که مقاله های دقیق و بی طرف بر کار آنها با رسانه ها اثر مثبت می گذارد.

او گفت: "مسوولان ولایت هرات اخیراً تلاش کرده اند تا روابط مستحکمی با رسانه ها برقرار کنند."

Afghanistan
Frontline Updates
Support local journalists