افغانستان: تخریب مراکز صحی

در مناظره‌ی آی.دبلیو.پی.آر در کاپیسا از روند ناگوارحمله برمراکز صحی صحبت شد که کارکنان صحت عامه را بیشتر از پیش با خطر مواجه می‌سازد.

افغانستان: تخریب مراکز صحی

در مناظره‌ی آی.دبلیو.پی.آر در کاپیسا از روند ناگوارحمله برمراکز صحی صحبت شد که کارکنان صحت عامه را بیشتر از پیش با خطر مواجه می‌سازد.

Thursday, 17 August, 2017

در مناظره‌ای که آی.دبلیو.پی.آر در ولایت کاپیسا برگزار کرد، گفته شد که خطر حملات گروه‌های مسلح بر مراکز صحی و کارکنان آنها رو به افزایش است.

یکی از 120 اشتراک کننده مناظره مورخ 22 جولای گفت که نگرانی‌ها  از بابت حمله بر مراکز صحی  بیشتر شده است.

عبدالمطلب حامد، فعال حقوق بشر در ولایات کاپیسا، پروان و پنجشیر گفت که همه گروه‌های ملیشه، سربازان حکومتی و نیروهای خارجی در سالهای اخیر بر مراکز صحی حمله کرده‌اند.

او از اتفاق ناگوار ماه اکتوبر 2016 یاد کرد که در آن نیروهای ایالات متحده شفاخانه‌ای را در کندز بمباران کرده، بیش از 40 کارمند صحی را کشتند. او درعین‌حال از حمله یک گروه وابسته به داعش بالای شفاخانه سردار داود خان در ماه فبروری 2017 نام برد که منجر به کشته شدن 30 مریض و کارکنان صحی شفاخانه گردید.

او در ادامه افزود: "کنوانسیون 1948 جنوا و قوانین افغانستان حمله بر شفاخانه‌ها و مراکز صحی را محکوم می‌کنند." او هشدار داد که تعداد زیادی از علمای دین حقوق بشر را مفاهیم وارداتی بیگانه و غربی می‌دانند.

او از حکومت خواست تا مردم را نسبت به حفاظت کارکنان صحی بیشتر آگاه سازد.

اما گل محمد، رئیس شورای علمای دینی کاپیسا گفت که هدف قرار دادن مراکز صحی نقض صریح شریعت اسلامی است.

او گفت: "زمانی که پیامبر لشکری را به جنگ اعزام می‌کرد، تاکید می‌نمود که نباید به زنان، کودکان و افراد محسن، همچنان ساختمان‌های عام المنفعه، مزارع و خانه‌های شخصی آسیب بزنند. اما در افغانستان، گروه‌های تندرو میان نظامیان و ملکی‌ها تفکیک قایل نمی‌باشند."

محمد شعیب دانش، رئیس صحت عامه کاپیسا گفت که داکتران بدون درنظرداشت جنسیت، مذهب، زبان و منطقه به مریضان رسیدگی می‌کنند، "و این بیانگر بی‌طرفی آنان است."

او در ادامه افزود: "مراکز صحی به هر شخص خدمات باکیفیت و بدون تعیض ارایه می‌کنند." او تاکید کرد که مخالفان مسلح در رعایت این اصول ناکام مانده‌اند.

دانش از چند اتفاقی که در دو سال اخیر روی داده است یاد کرد که به گفته‌او مایه نگرانی می‌باشند.

از جمله او ازحمله‌ای یاد کرد که منجر به قتل رئیس کلینیک صحی "پاچغان "گردید، و حمله عمدی دیگری که بالای یک امبولانس شفاخانه تگاب صورت گرفت و باعث کشته شدن راننده امبولانس شد.

او افزود: "داکتری در ولسوالی حصه اول کوهستان زخمی شد، و در ولسوالی نجراب بالای یک شفاخانه حمله راکتی صورت گرفت."

حشمت‌الله اسحاقزی، رئیس انجمن نهادهای جامعه مدنی کاپیسا گفت که به نظر می‌رسد متخصصان امور صحی در شرایط دشواری قرار دارند.

او گفت: "شفاخانه‌ها و کارکنان امور صحی نه تنها از سوی مخالفان حکومت هدف قرار می‌گیرند بلکه گروه‌های مسلح و زورمندان محلی نیز آنان را اذیت می‌کنند." او افزود این اقدامات به ندرت پی‌گیری می‌شوند وحتی هرگز مورد بازخواست قرار نمی‌گیرند.

او از یک درگیری میان گروه‌های مسلح در سال 2016 یاد کرد که زخمیان‌شان را به شفاخانه ده بابا علی برای تداوی آورده بودند و قبل از آنکه پولیس دستگیرشان کند، به زور از شفاخانه بیرون شدند. او افزود، یک سال قبل از آن، لیلیه قابله‌های شفاخانه حصه اول کوهستان هدف حمله راکتی قرار گرفت.

اسحاق زاده گفت: "چندین قابله زخمی شدند، اما پولیس نتوانست عاملان حمله را شناسایی یا دستگیر کند."

محمد ایوب یوسفزی، مدیر مطبوعات قومندانی امنیه کاپیسا گفت که نیروهای امنیتی حداکثر تلاشش را برای جلوگیری از وقوع چنین اتفاقات انجام می‌دهد.

"مخالفان مسلح حکومت بر شفاخانه‌ها حمله می‌کنند، زخمی‌ها را کشته و زندانیان را سر می‌برند. آنها هیچ رحمی به مردها، زنان، بزرگان و جوانان ندارند."

یوسفزی گفت پولیس کاپیسا از چندین حمله جلوگیری کرده است، اما شکایت کرد که وقتی افرادی را دستگیر می‌کنند، سیاست‌مداران و زورمندان محلی نیروهای امنیتی را بخاطر رهایی مظنونان تحت فشار قرار می‌دهند.

Frontline Updates
Support local journalists