افغانستان: اگست/سپتامبر 2011، بخش دوم

گزارش آی دبلیو پی آر فاش نمود که اعضای نیروهای امنیتی محلی در ولایت کاپیسان به دلیل کمبود معاش و تجهیزات وظیفه خود را ترک می گویند.

افغانستان: اگست/سپتامبر 2011، بخش دوم

گزارش آی دبلیو پی آر فاش نمود که اعضای نیروهای امنیتی محلی در ولایت کاپیسان به دلیل کمبود معاش و تجهیزات وظیفه خود را ترک می گویند.

Thursday, 3 November, 2011

گزارشی از میوند صافی

گزارش شماره 414

3 نوامبر 2011

پس از نظر گزارش آی دبلیو پی آر که دران نگرانی هایی در مورد احتمال فروپاشی شبه نظامیان محلی تحت حمایت حکومت مطرح شده بود، اکنون اقداماتی از سوی مقامات بلند پایه برای حل مشکلات این شبه نظامیان اتخاذ شده است.

در گزارش تحت عنوان پولیس محلی با کمبود معاش مواجه است، که بتاریخ 31 اگست نشر شده بود، اعضای نیروهای شبه نظامی از کمبود معاش و تجهیزات شکایت داشتند. ملیشه های روستایی در چارچوب فرماندهی مرکزی تنظیم شده ولی هنوز از نیروهای پولیس ملی متفاوت می باشد. تعداد زیاد اعضای این نیروی امنیتی محلی برای یافتن کار دیگر وظیفه خود را ترک گفته بودند.

پس از نشر گزارش، ميوند  صافی، والی کاپیسا گفت که او با مقامات بلند پایه تماس گرفته و برای رسیدگی به شکایت های ذکر شده در گزارش دست به اقدامات جدی زده است.

او افزود: "ما امیدواریم که رسانه ها مانند آی دبلیو پی آر برای حل مشکلات مردم کار کنند."

عبدالحکیم آخندزاده، ولسوال تگاب گفت که او نسبت به عواقب از هم پاشیدن احتمالی نیروهای شبه نظامی بسیار نگران بوده است.

او گفت که سرک میان تگاب و مرکز ولایت کاپیسا سالها در کنترل مخالفان دولت بود و باعث انزوای ولسوالی مذکور گردیده بود.

اما در دو سال گذشته، به گفته او به دلیل نقشی که پولیس محلی در تامین امنیت آن راه بازی می کرد، رفت آمد میان مرکز ولایت کاپیسا و ولسوالی تگاب به مراتب مصوون تر بوده است.

او گفت: "زمانی که شبه نظامیان با مشکلات مواجه شده بودند، ما نگران بودیم که مبادا دوباره ارتباط میان ولسوالی و ولایت برهم بخورد. اما پس از نشر گزارش آی دبلیو پی آر درین

مورد، توجه مقامات زیادی به این مساله جلب گردید و در نتیجه مشکل حل گردید. اکنون شبه نظامیان می توانند مانند سابق به وظیفه ی خود ادامه دهند."

مزار، قوماندان نیروهای شبه نظامی در منطقه ی لنداخیل نیز از گزارش آی دبلیو پی آر استقبال کرد، و اظهار داشت که از زمان نشر آن گزارش تاکنون بسیاری افرادی که می خواستند وظیفه شان را ترک بگویند اکنون از تصمیم خود برگشته اند.

او گفت: "ده ها مرد جوان ما این وظیفه را ترک گفته برای یافتن کار به ایران رفتند، چون معاشات و تجهیزات شان کافی نبود... زمانی که گزارشگر آی دبلیو پی آر در شرایط بسیار سخت به اینجا آمد و در مورد مشکلات گزارش تهیه نمود، توجه رهبران به مساله جلب گردید. اکنون ما دیگر در بخش معاش و موتر مشکل نداریم."

مزار در عین حال در مورد نگرانی هایی که مردم محل نسبت به بدرفتاری برخی از اعضای گروه های شبه نظامی در گزارش آی دبلیو پی آر مطرح کرده بودند، عکس العمل نشان داد.

او گفت: "ما برخی افرادی را که بدرفتاری کرده بودند، از وظیفه سبک دوش کردیم."

مردم محل نیز تایید کردند که برخورد شبه نظامیان تغییر کرده است.

عطا محمد، باشنده ی تگاب گفت: "آنها اکنون با مردم رویه خوب می کنند. دیگر کسی را تهدید نمی کنند. حتی آنها در برخی موارد در حل مشکلات مردم کمک می نمایند."

شاه آغا، یکی از اعضای گروه شبه نظامی در منطقه ی تگاب گفت که او دیگر این نگرانی را ندارد که برای یافتن کار بهتر خانواده و وظیفه اش را ترک گفته به ایران سفر نماید.

او گفت: "من از گزارشگر آی دبلیو پی آر که خطررا قبول  کرده و به اینجا آمده مشکلات ما را به مقامات رساند، تشکر می کنیم. اگر گزارشگر صدای ما را بلند نمی کرد، همه ی جوانان منطقه را ترک می کردند و دیگر نه نیروهای پولیس محلی وجود داشت و نه درینجا جوانی باقی می ماند."

"ما اکنون در خانه هستیم و به کشور خود خدمت می کنیم، و این یک دستاورد بزرگی است."

Police
Frontline Updates
Support local journalists