افغانستان: اپریل/می 2010

برنامه های تعلیمی آی دبلیو پی آر برای محصلان پوهنتون مرکز، فرصت طلایی را بخاطر کار روی وظایف گزارش دهی شان مهیا کرده است.

افغانستان: اپریل/می 2010

برنامه های تعلیمی آی دبلیو پی آر برای محصلان پوهنتون مرکز، فرصت طلایی را بخاطر کار روی وظایف گزارش دهی شان مهیا کرده است.

Wednesday, 23 June, 2010

توسط آی دبلیو پی آر- افغانستان

گزارش شماره 365

23 جون 2010

استادان و محصلان پوهنځى ژورنالیزم در پوهنتون کابل در مورد برنامه های تعلیمی آی دبلیو پی آر بعنوان اولین برنامه ای که به همکاری یک سازمان غیر دولتی در فاکولته به اجرا در آمده است، اظهار خوشبینی می کنند.

طی این همکاری، آی دبلیو پی آر شعبه کمپیوتر فاکولته ژورنالیزم را از نو تجهیز کرد و برای محصلان سال چهارم آن فاکولته، 60 ساعت درسی، تعلیم داد.

36 تن اشتراک کننده به دو گروپ تقسیم شده بودند. یک گروپ در بخش خبرنگاری چاپی از سوی دانیلا پلد، ادیتور لندن آی دبلیو پی آر تدریس شدند و گروپ دیگر در ورکشاپ بخش رادیو اشتراک کردند که از سوی کارمان بیک کولوف، مربی آی دبلیو پی آر تدریس شدند.

با تاکید بر تمرینات عملی، محصلان مضامین واقعی را برای تهیه گزارش انتخاب و تهیه می کردند، از جمله وضعیت لیلیه دختران؛ استعمال مواد مخدر در میان محصلان؛ و مشکلاتی که فارغان پوهنتون ها در کاریابی مواجه می باشند.

از جمله موضوعاتی که درین برنامه آموزشی مورد بحث قرار گرفتند، عبارت بودند از اخلاق، توهین و افترا، ساختار گزارش و خبرنگاری انترنیتی.

محصلان گفتند که آنان چیزهای زیادی را آموختند، بخصوص ماهیت عملی درسها برای شان بسیار آموزنده بود.

زهرا عظیمی، 22 ساله گفت: "در چهار سال تحصیل تیوری های زیادی به ما تدریس شده و این تیوری ها بالاخره درین دوره آموزشی به عمل پیاده شدند. کارهای عملی مصاحبه، جمع آوری نقل قول ها و معلومات بسیار جالب بود."

فهیم جهش، 21 ساله نیز گفته های عظیمی را تایید کرد: "ما در صنف های خود، موضوعات تیوریک زیادی را خوانده ایم که بسیار ساده به نظر می رسیدند- اما در عمل بسیار مشکل بودند. تاکنون، ما تیوری زیاد می دانستیم، اما کار عملی زیاد انجام نداده بودیم! چیز دیگری که من بسیار دلچسب یافتم، یافتن زاویه خاص بجای پرداختن به عمومیات بود."

نفیسه ابراهیمی، 21 ساله گفت که او بیشتر به بخش خبرنگاری انترنیتی این کورس دلچسبی داشته است: "{این} برای من یک موضوع تازه بود و دوست داشتم در مورد آن بیشتر بیاموزم. در پوهنتون ما هرگز به این موضوع نمی پرداختیم، درحالیکه منبع جهانی معلومات می باشد."

عبدالقهار جواد، استاد همکار در فاکولته ژورنالیزم گفت: "انجوهای زیادی به پوهنتون آمده و وعده های زیادی داده اند، اما نتیجه بسیار کم داشته و یا هیچ نتیجه نداده است. آی دبلیو پی آر اولین انجویی بود که وعده هایش را در جریان یک ماه به عمل پیاده کرد. آنان نه تنها شعبه کمپیوتر ما را ترمیم و تجهیز کردند، بلکه در تعلیمات عملی خبرنگاری چاپی و رادیویی نیز همکاری کردند. مسوولان فاکولته علاقه دارند که این همکاری را در آینده ادامه دهند."

خانم پلد گفت که او واقعاً خرسند است ازینکه توانسته در آموزش محصلان سهم بگیرد: "آنان برای تمرینات عملی بسیار تشنه بودند و من فکر می کنم ما واقعاً در جریان کار چیزهایی را بدست آوردیم."

آقای ملیز داود، مسوول آی دبلیو پی آر در افغانستان گفت که همکاری با پوهنتون "در زمینه ارزیابی سیتسم تحصیلی و اینکه ما بتوانیم کورس های خبرنگاری خود را ترتیب دهیم و اشتراک کنندگان را برای کورس تشخیص دهیم" بسیار مفید تمام شد.

جاویده احمدی، معاون ریاست پوهنتون به گفت این اولین بار بود که یک سازمان وعده همکاری در اجرای یک برنامه آموزشی را داده و بعد واقعاً به عمل کرده است."

"ما خواستار همکاری های بیشتر با پوهنتن هستیم."

Afghanistan
Frontline Updates
Support local journalists