افغانستان: اپریل/می 2010

گزارش آی دبلیو پی آر در مورد درخت های پسته، باعث اقداماتی بخاطر حفاظت از آنها شده است.

افغانستان: اپریل/می 2010

گزارش آی دبلیو پی آر در مورد درخت های پسته، باعث اقداماتی بخاطر حفاظت از آنها شده است.

Thursday, 24 June, 2010

گزارش آی دبلیو پی آر

گزاش شماره 365

23 جون 2010

یک گزارش آی دبلیو پی آر در مورد تخریب جنگلات با ارزش پسته در ولایت بادغیس، به گفته مقامات محلی آگاهی از اهمیت حفاظت این منبع طبیعی را بطور قابل توجه افزایش داده است.

گزارش جنگلات پسته بادغیس با نابودی روبروست، نگرانی هایی را در مورد اینکه فقر و کمبود مواد سوخت باعث می شود مردم محل درخت های پسته را قطع کنند، توضیح می داد.

پس از نشر آن بتاریخ 13 ماه می، حفیظ بینش رییس زراعت ولایت بادغیس گفت که او تماس های زیادی از گزارشگران و کارکنان رسانه های مختلف بخاطر معلومات در مورد جنگلات پسته دریافت کرده است. او افزایش این علاقه مندی را محصول گزارش آی دبلیو پی آر می داند.

غلام سخی پیشتاز، رییس منابع طبیعی، جنگلات و زمین های زراعتی در سازمان AECIDکه از سوی تیم بازسازی ولایتی نیروهای اسپانیا در ولایت بادغیس حمایت می شود، گفت که نشر گزارش یادشده کار آنان را بسیار آسان کرده است.

او گفت که نشر گزارش به آنان کمک کرد تا 160 تن از بزرگان و نمایندگان ولسوالی های آب کمری، مقر، قادس، بالامرغاب و غورماچ را همراه با نمایندگان کوچی ها در ورکشاپ سه روزه در قلعه نو ولایت بادغیس گردهم آورند و برای شان آموزش بدهند که چگونه از جنگلات پسته حفاظت کنند.

او گفت که تمام اشتراک کنندگان ورکشاپ تعهد سپردند تا دیگر جنگلات را قطع نکنند و از آنها حفاظت نمایند.

عبدالغنی صابری، معاون والی بادغیس نیز گفت که پس از نشر گزارش، مقامات حکومتی با نمایندگان قبایل کسانی که در مناطق جنگل پسته زندگی می کنند، بارها ملاقات کرده اند.

او گفت که در نتیجه این جلسات و ملاقات ها، مردم محل از عواقب جنگل زدایی آگاه شدند.

او گفت: "در نتیجه جلسات ما با نمایندگان قبایل بادغیس، مردم مواشی و شترهای شان را از میان جنگلات بیرون کشیده اند."

صابری افزود که یک هیات به ولایت هرات نیز بخاطر گفتگو با مقامات محلی در مورد حفاظت از جنگلات پسته فرستاده خواهد شد.

در عین حال، عبدالقیوم افغان، مدیر اداره محیط زیست در ولایت هرات، از گزارش آی دبلیو پی آر استقبال کرد.

او گفت: "گزارش در رسانه ها و حتی ادارات حکومتی انعکاس یافت و من امیدوارم که اینگونه گزارش دهی ادامه یابد."

او افزود که به تعقیب نشر آن گزارش، اداره محیط زیست ولایت هرات پلانی را برای حفاظت از محیط زیست تهیه کرد تا به همکاری ادارات مربوطه حکومت اجرا شود.

موضوع گزارش مذکور از سوی رسانه های دیگر از جمله ماهنامه پامیر و رادیو فریاد در ولایت هرات نیز تعقیب گردید.

ولی محمد حدید، گزارشگر رادیویی در هرات گفت که پس از خواندن آن گزارش در ویب سایت آی دبلیو پی آر، برای او انگیزه تهیه گزارش مشابهی در مورد وضعیت روبه خرابی جنگلات پيدا شد .

او گفت: "کار گزارشگران آی دبلیو پی آر واقعاً قابل قدر است. این رسانه منبع خوبی برای یافتن فاکت ها بوده و رسانه های دیگر نیز از آن می توانند استفاده کنند. تاجایی که من می دانم، گزارش های این رسانه تاثیرات فوق العاده بجا گذاشته است."

Afghanistan
Frontline Updates
Support local journalists