افغانستان: استقبال مردم از تجدید حملات شبانه بر شورشیان

گمان‌ها وجود دارد که حملات اخیر نیروهای ویژه موفق می‌شود.

افغانستان: استقبال مردم از تجدید حملات شبانه بر شورشیان

گمان‌ها وجود دارد که حملات اخیر نیروهای ویژه موفق می‌شود.

Wednesday, 28 February, 2018

تجدید حملات شبانه نیروهای ویژه افغان برای مبارزه با تروریسم در ولایت جنوبی هلمند مورد استقبال مقام‌ها و فعالان محلی قرار گرفته است.

در گذشته، روشِ ورود شبانه نیروها به روستاها به دلیل میزان بلند تلفات غیرنظامیان و آنچه که تجاوز به حریم خصوصی خوانده می‌شد، جنجال برانگیز شده بود.

به گزارش زنان افغان قربانی حملات شبانه می‌شوند مراجعه کنید.

در ماه های اخیر، نیروی کماندو به همکاری قوای هوایی ایتلاف هراس افگنانی را که در ولسوالی های شمالی هلمند از جمله گرشک، موسی قلعه، کجکی و نوزاد فعالیت داشتند، مورد هدف قرار دادند.

مقام های نظامی افغانستان می گویند که این حملات از جمله مسدود کردن زندان‌های غیرقانونی شورشیان که در نتیجه‌ی آن صدها زندانی آزاد شدند، عملیات‌های طالبان را ناکام ساخته است.

ولی محمد احمدزی، قوماندان  قول اردوی 215 میوند، می‌گوید که حملات شبانه که حالا حمایت مردم محل را نیز دارا است، یک تاکتیک موثر برای برهم زدن و خلع سلاح شبکه های نظامی است. وی به آی دبلیو پی آر گفت، «حملات کوماندوهای ما موفقانه پیش می رود و تا نابودی کامل دشمنان ادامه خواهد داشت. این حملات ویژه از سوی مردم نیز حمایت می‌شود، زیرا ما دقت می کنیم که در جریان عملیات هیچ گونه خساره جانی و مالی به مردم ملکی نرسد.»

هلمند یکی از مراکز عمده‌ی تولید خشخاش است، و در عین حال جایی که نیروهای افغان و ایتلاف برای سرکوب طالبان تلاش می‌کنند. نظامیان در حال نزدیک شدن به لشکرگاه- مرکز این ولایت استند و نیروهای دولتی تلفات زیادی را در این متقبل شده اند. در عین حال، فرماندهان افغان از نیروهای امریکایی خواهان تشدید حملات هوایی شده اند؛ درخواستی که از سوی غنی نیز حمایت شده است.

عمر ځواک، سخنگوی والی هلمند به آی دبلیو پی آر گفت که حملات تازه‌ی شبانه سه ماه پیش آغاز شده است. وی تایید می کند که بیشتر این حملات متمرکز به ولسوالی های شمالی این ولایت است. او افزود که برخی از ولسوالی های جنوبی از جمله نادعلی، گرم سیر و دیشو نیز مورد هدف قرار گرفته اند. او گفت که کارخانه های ساخت بمب و شماری از زندان های طالبان هدف قرار گرفته اند.وی افزود، «در نتیجه ی این حملات ویژه، اضافه تر از 400 زندانی از بند رها شدند. بیشتر این زندانیان افراد ملکی بودند.»

عبدالغفار، فرمانده پولیس هلمند می گوید، «نیروهای ویژه افغان برای بازپس‌ گیری ساحاتی که به دست طالبان افتاده اند، حملات شبانه را در سرتاسر هلمند ادامه می دهند.»

سخنگوی طالبان از ابراز نظر در این باره خود داری کرد، اما عبدالحق ځواکمن، یکی از فعالان هلمند به آی دبلیو پی آر گفت، « به نظر می رسد که عملیات های اخیر موفقانه پیش می رود و از افراد ملکی نیز شکایتی بلند نشده است.»

برخی از باشنده‌گان این ولایت می گویند که آنان نسبت به این عملیات ها خوشبین اند.

حبیب‌الله، باشنده‌ی موسی‌قلعه می گوید، «یکی از دوستانم که به لشکرگاه رفت و آمد می کند، برایم گفت که حملات شبانه نیروهای ویژه خسارات فراوان  به طالبان وارد کرده است. آنان حالا نمی توانند مثل گذشته در یک محل تجمع کنند، چرا که می ترسند مورد هدف قرار گیرند.»

با توجه با سابقه‌ی جنجالی‌  این گونه حملات، پشتیبانی آشکار مردم از عملیات های اخیر، قابل تامل است. حامد کرزی رییس جمهور پیشین بارها این حملات را بی حرمتی به خانواده های افغان تلقی کرده و تقبیح کرد، و در سال 2013 ادعا کرد که دلیل امضا نکردن پیمانه دوجانبه‌ی امنیتی با امریکا- که یکی از شرایط آن ماندنِ سربازان امریکایی در افغانستان بود- همین حملات شبانه بوده است. اما یک سال بعد، پس از آنکه غنی انتخابات را برد، این پیمان را به امضا رسانید.

حاجی عبدالحمید آخندزاده عضو شورای ولایتی هلمند، می گوید که با توجه به پیشینه‌‌ی جنجالی این موضوع، باید از بروز تنش جلوگیری شود.او می گوید، «حملات شبانه‌ی اخیر موثر بوده است، ولی با توجه به اتفاقات گذشته، باید خیلی محتاط بود. ما باید برای جلوگیری از تلفات افراد ملکی، از هیچ گونه تلاشی دریغ نکنیم.»

نظرمحمد رودی، یکی از فعالان محل می‌گوید که برای موفقیت این تاکتیک، منابع باید با دقت هزینه شوند. وی در ادامه گفت، «مردم هلمند از جنگ خسته شده اند. اگر این عملیات‌ها برای تامین صلح و امنیت در هلمند کمک کند، پس خوب است که حکومت |آن را انجام دهد. اگر نیروهای امنیتی ما با این حملات هوایی شبانه بتوانند ساحات پاک‌سازی شده از هراس‌ افگنان را نگهداری کنند، پس اقدام خوبی است. اما اگر شورشیان دوباره این ولسوالی ها را به دست بیاورند، پس بهتر است که این حملات متوقف شوند، چرا که مشکلات زیادی را برای مردم و حکومت خلق می‌کند.»

 

اما قدرت‌الله، باشنده‌ی لشکرگاه می‌گوید که مردم محل از هراس افگنی به ستوه آمده بودند، ولی این حملات به آنان امید بخشیده است. او می‌گوید «از جنگ خسته شده‌ایم و زندگی سختی را در این اواخر سپری کردیم. ولی حالا به نظر می‌رسد که نیروهای افغان در حال پیشروی اند و ما نیز خیلی امیدواریم. طالبان شمار زیادی از مردم بی‌گناه را در این‌جا زندانی کرده بودند و رها شدن آنها از سوی نیروهای ما، خبر خوشی برای مردم بود.

Frontline Updates
Support local journalists