افزایش خشونت­ها درآستانه­ی برگزاری انتخابات

با حمله به جان شهروندان و تاسیسات مربوط به کمیسیون انتخابات، خشونت­ها درهفته­های اخیر افزایش یافته­است

افزایش خشونت­ها درآستانه­ی برگزاری انتخابات

با حمله به جان شهروندان و تاسیسات مربوط به کمیسیون انتخابات، خشونت­ها درهفته­های اخیر افزایش یافته­است

Kabul enveloped in haze. (Photo: James Orr)
Kabul enveloped in haze. (Photo: James Orr)
Wednesday, 2 April, 2014

جمیز اورر ايديتور اى دبليو پى ار در افغانستان

صبح­های شهری به هم ریخته­ کابل، همانند صبح­های سایرشهرهای آسیای جنوبی است.

تاکسی­های کهنه زردرنگ  با سواری دکاندارانی راهی دکانهایشان، سرک­ها را پر می­کنند. دست­فروشندگان، کراچی­های  مملو از نارنج را درکنار سرک­ها به پیش ­می­رانند. در راهروهای کنده و ترک برداشته­، بچه­ها- که از دود خفه­کننده دهانشان را بسته­اند، به سرعت به سوی مکتب می­روند. 

درهمین نزدیکی، درمرکزیک چوک تخریب شده، دسته­ی ازسگ­های ولگرد دست وپای­هایشان را درگرمی طلوع آفتاب درازکرده­ه­اند.

باوجودی این حس  زندگی دراین پایتخت بسیاررنج دیده با  خشونت تاهنوز ادامه دارد.

موترهای نوع تویتا پیک­آپ مملوی عساکرملبس به کلاه اردوی ملی افغانستان ازکپرک سرک­های مرکزشهر به سرعت می­گذرند. درعین زمان، موترهای زره پوش امریکایی درچهارراهی­های بیروبارمی­غرند.

دیوارهای بلند وبزرگ سمتي ، پسته­های متفرق پولیس و کلاشینکوف­های درهمه­جا حاضر(سلاحی موردپسندی شهر) به خصوصیات شهر می­افزایند. درعین زمان، سلسله حملات انتحاری مرگبار اخیر به هدف مردم عادی، اندک توانسته­اند برنگرانی مردم شهر  بیافزایند. ­

مارکوس تودیهوپ، تبعه­ی بیست وهشت ساله­ی کشور استرالیا مدیرشرکت تحقیقاتی­ (شرکت مشورتی ATR  ) که کارمندانش را با افزایش خشونت­ها به کتماندو، مرکز نیپال  فرستاده می گوید:« در چندهفته اخیر به­صورت شگفت­آوری تعداد و مراتب حملات، زندگی عده زیادی را گرفته­است. تعداد زیادی ازکارمندان بین­المللی کابل را ترک کرده و بی­اطمینانی از وضعیت چند ماه آینده بسیاربالا است.»

علت افزایش خشونت­ها، برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شورای هاى  ولایتی می­باشد که به گمان اغلب به تاریخ 5 اپریل برگزارخواهد شد.

مطابق با قانون اساسی، حامدکرزی، رییس جمهوربرحال، برای بارسوم خود را کاندیدا نمی­تواند. به این صورت با تغییر در ریاست جمهوری، برای هرکسی پست­های زیادی وجوددارد تا احراز کند.

نخبه­گان سیاسی کابل که برخی آنها متهم به فرستادن مبالغ درشت کمک­های دالری جامعه جهانی به حسابات­شان دربانک های خارجی استند، از تبعات تغیرات درهراس استند.

همزمان با تغییر وفاداری سنتی مردم به جنگسالاران قدیم- آنانی که دردهه 1980 درمقابل روسیه جنگیده بودند، جنگساران اکنون از موقف خود در هراسند.

فرهاد احمدزی، مدیر بیست ونه ساله یکی از دفاتر می­گوید:« باید به صورت عاجل حکومتی به جای این حکومت ناکارآمد و ناتوان به میان آید. بایدحکومت جدید، نه تنها قادر به آوردن صلح باشد، بلکه دارای برنامه کاری احیای اقتصادی نیز باشد. ما افغانها ثبات می­خواهیم و ما باید به آبادانی برسیم.»

این دورانتخابات نیزشاهد ائتلاف­های پشت پرده­ی معمول میان گروه­های قومی پشتون، تاجک، ازبیک و هزاره­ها است.

به این همه، طالبان تعهد داده­اند تا به هدف ایجاد اختلال در روند انتخابات دست به خشونت­های بیشتری بزنند. طی چند شب پیش، با انجام شدن حملاتی برضد مردم عامه و تاسیسات کمیسیون مستقل انتخابات، کابل شاهد انجام حملاتی بوده­است.

به تاریخ 25 مارچ یک حمله کننده انتحاری با انفجار جلیقه­اش دوتن را کشت. این حمله ازسری حملاتی بود که به هدف مراکز کمیسیون مستقل انتخابات – نهاد مسوول هماهنگی امورانتخاباتی- انجام شد.

چهار روز بعد طالبانی ملبس به برقع درساختمان­های نزدیک به یک مرکز دیگر کمیسیون مستقل انتخابات بالا شدند و مرمی راکت را به هدف این مرکز فیرکردند. حمله کنندگان بعد ازچهارساعت مقاومت درمحاصره کشته شدند. 

نیکولاس هایسوم، سرپرست هییات اعزامی سازمان ملل برای افغانستان (یونیما) طی بیانیه­ اخیرش گفت:«اقدام به خشونت برای ترسانیدن مردم دراستفاده ازحقوق دموکراتیک­شان، نشانه­ی­است که شما توانایی خود را در بدست گرفتن قدرت از راه­های سیاسی ازدست داده­اید.»

کارمندان بین­المللی درجریان افزایش این خشونت­ها نیرموردهدف قرارگرفته­اند.

تاکنون، دراین سال جاری میلادی 18 کارمند خارجی درکابل کشته شده­اند که 13 تن آنها درحمله 13 جنوری دریک رستورانت کشته شدند. یک خارجی دیگر طی حمله 11 مارچ کشته شد و 4 تن دیگر درجریان حملات افزایش یافته­ی اخیر (درروز20 مارچ) به هوتل رهایشی سیرینا کشته شده­اند.

درحمله به هوتل سیرینا، زنان و کودکان نیز شامل قربانیان بودند.

سرداراحمد، خبرنگار آژانس فرانس پرسهمسر و دو فرزند ش  ازجمله سه فرزندشان، درجریان این حمله کشته شدند. فرزند سوم این خانواده (پسردوساله) که به اثرفیرمرمی سرش زخم برداشته­است، درشفاخانه بستری است.

در دفاترکاری نیز افغانها و خارجیان با دریافت ایمیل­های «هشدارهای جدی ازحملات» درمعرض خطرحملات استند.

مطابق به گزارشی انفجای یک بمب دیگر(IED) درکنار یک قطارنیروهای نظامی درحومه شهر، یک کشته به جا گذاشت. همزمان با این رخدادها فیرهای پراکنده­ی به هدف پسته­های پولیس ادامه دارد که گفته می شود منجر به قتل یک تن دیگرشده­است. 

این طور به نظر می رسد که برخی از مناطق از حمله طالبان درامان استند؛ مگرباآنهم افغانها بعد از سه دهه جنگ و خشونت از شرایط کنونی رنج می برند(نکته­ی که حمله کنندگان با پرداخت با گرفتن زندگی مردم ان را درک کرده­اند).

عبدالجواد 34ساله که ریاست يک نهاد  ترجمه­ را درکابل به عهده دارد دراین ارتباط گفت:«دیگر تاکتیک حمله به جان ما، به هدف ترسانیدن ، کارا نیست. طالبان ما را به این اندیشه وامی داشتند که دموکراسی تنها نتیجه مداخله غربیان است، مگر ما بهتر می­دانیم. دیگر فریب نخواهیم­خورد و رای خواهیم داد.» 

جمیز اورر یکی از ویراستاران انسیتوت گزارشدهی جنگ وصلح افغانستان مستقر درکابل می باشد.

Pakistan, Afghanistan
Elections
Frontline Updates
Support local journalists