اعتماد ضعیف به کارمندان کمیسیون انتخابات: موضوع مناظره¬های جوانان افغان

اعتماد ضعیف به کارمندان کمیسیون انتخابات: موضوع مناظره¬های جوانان افغان

مژده ژرف یوسفزی

در مناظره­ای که از طرف انستیوت گزارشدهی صلح و جنگ افغانستان درکندز برگزارشده بود اعلام شد که از 10 تن رای دهنده­، نه تن آنها به حکومت و یا کمیسیون مستقل انتخابات اعتماد ندارند.

این جلسه که درآن بیشتر از 100 تن از شاگردان شرکت داشتند، در 21 دسامبر در پوهنتون کندز برگزارشده بود.

ذبیح الله شیرزاد سخنگوی موسسه انتخابات آزاد و شفاف افغانستان گفت سروی­های اخیر پرده ازعدم اعتماد وسیع مردم به مقام­ها دراستانه انتخابات ریاست جمهوری و شورای ولایتی (در 5 اپریل) برداشت. 

امنیت ضعیف وکمبود مراکز رای­دهی ازجمله نکات برجسته شده دراین سروی استند. فساداداری و تقلب هم چنان ازجمله نگرانی­های بزرگ دانسته شده­اند. علاوه برآن اکثریت جواب دهندگان گفته بودند که رای آنها یا کمترین اثر داشته و یا هیچ اثری بر روی نتایج انتخابات نخواهد داشت. 

شیرزاد گفت:«چندی قبل ما در کندز یک سروی انجام دادیم. 90 درصدی جواب دهندگان ازحکومت و کمیسیون مستقل انتخابات ناراضی بودند.»

پلوشه فضلی رییس برنامه­های آموزشی و ارتقای ظرفیت کمیسیون مستقل انتخابات به شاگردان گفت که وی می داند که ناممکن است تا بتوان درتمام ولسوالی­های کندز از تقلب جلوگیری کنیم. زیرا یک تعداد از ولسوالی­ها زیر کنترول گروپ های شورشگر استند.

اما وی به حضار گفت که تلاشهای زیادی انجام شده برای بهبودی وضعیت امنیتی و رسانیدن میزان  فساد اداری به حداقل توجه کنند. وی گفت کمیسیون مستقل انتخابات تلاش دارد که حتی از کوچکترین تخلفات در پروسه انتخابات جلوگیری کند.»

خانم پلوشه گفت:« قبل از همه، امنیت خیلی مهم است. امنیت باید تامین شود و کمسیون انتخابات دراین مساله خیلی جدی است.»

به عنوان نمونه، وی گفت:«کسانی که می­خواهند برای ثبت نام و اخذ کارت رای­دهی بیایند، باید تذکیره داشته باشند. اگر کسی تذکیره نداشته باشد، 13 نوع سند دیگری را به جای آن نشان بدهد تا ثابت شود که آنها افغان استند. ازجمله  این اسناد  کارت محصلی، نکاح خط  می باشند.»

سال قبل موسسه انتخابات آزاد و شفاف افغانستان، نهادی نظارتی که درجهت توسعه دموکراسی درافغانستان کار می­کند، اعلام کرد که 10000 ناظر را برای کمک به نظارت انتخابات ریاست جمهوری و شورای ولایتی استخدام می­کند. این نهاد گفته است که برای اجرای این برنامه مبلغ 3.8 میلیون دالر آمریکایی را از سفارتخانه های کانادا، دنمارک، جرمنی و انگلستان دریافت کرده است.

مژده ژرف یوسفزاده یکی از شاگردان پوهنتون کندز است که خبرنگاری را در انستیوت گزارشدهی صلح و جنگ آموخته است.

این گزارش به عنوان بخشی از برنامه ذهنیت روشن : بیان و تشویق جوانان، به خصوص محصلان پوهنتون­های افغانستان برای  سهم گیری در انتخاباتاست. این پروژه از طرف موسسه گزارشدهی صلح و جنگ افغانستان تطبیق شده و با حمایت  سفارت آمریکا در کابل تمویل می شود.

Afghanistan
Elections
Frontline Updates
Support local journalists