استفاده مواد مخدر در ولایت ننگرهار شایع شده است

مردم محلی از حکومت می خواهند تا علیه گسترش استفاده هیرویین درمیان جوانان مبارزه جدی کند

استفاده مواد مخدر در ولایت ننگرهار شایع شده است

مردم محلی از حکومت می خواهند تا علیه گسترش استفاده هیرویین درمیان جوانان مبارزه جدی کند

گزارش از هجرت الله اختیار 

شرف  با دستان لرزان در زیر درختی در پارک سراج الامارت نشسته بود. او لباسی درتن داشت که گویا ماه ها شسته نشده بود، مرد 27 ساله‌ی  بی حال کوشش می کرد تا چیزی را در دستانش پنهان کند.  

 از وی پرسیده شد که در دستانش چی بود،  اوگفت :"این هیرویین است .آیا می توانید بیبینید؟ "

 دوسال قبل شریف یک افسر پولیس ملی افغانستان بود ، اما وظیفه اش او را به استفاده مواد مخدر مبتلا کرد.

 وی در حالی که نخواست بگوید در کدام منطقه افغانستان خدمت کرده بود،  به خاطر آورد: " بسیاری از دوستانم از چرس استفاده می کردند و  برای من نیز می دادند، من هم به تدریج معتاد به مواد مخدر شدم. بسیاری از افسران پولیس هم معتاد به مواد مخدر هستند."

 شریف ودیگران در محضرعام  در پارک عامه شهرجلال آباد که با مقر ولايت فاصله بسيار نزديک دارد هیرویین استفاده می کنند .افراد جوان بطور واضح  در مناطق عام چون فارم هده ، باغ امير شهيد ، باغ سراج الامارت  پل بهسود نزدیک دفتر والی ، مواد مخدر را به فروش میرسانند و استفاده ميکنند   

 حضرت حسین مشرقیوال ، سخنگوی پولیس ننگرهار به آی دبلیو پی آر گفت هیرویینی که در بازار به فروش می رسد  درمناطق دور دست ولایت ننگرهار از تریاک خام تولید می شود.

 وی گفت:"ما نسبت به این مساله غافل نیستیم ، بیش از 400 کیلوگرام تریاک و اضافه تراز 40 کیلوگرام هیرویین ودیگرمواد مخدر را درطول شش ماه ضبط کرده ایم." وی اضافه کرد که پولیس بیشتر از 70 قاچاقبر و فروشنده مواد مخدر را دستگیرکرده است.

 او گفت  که گروه های جنایتکار از راه های مخفی استفاده می کنند، بنابر آن دستگیری  آنها کار آسانی نيست .

 وی اضافه کرد: "قاچاقبران مواد مخدر از زنان و اطفال در قاچاق مواد مخدر استفاده می کنند که منسوبین امنیتی ما چندین بار آنان را دستگیرکرده اند".

 احمد ضیا عبدالزی  ، سخنگوی عطاالله لودین والی ولایت ننگرهارگفت که دفتر آنها از این چالش ها واقف است و به ارگان های پولیس و مبارزه علیه مواد مخدر وظیفه داده اند تا فروشنده گان مواد مخدر را دستگیر ومعتادین رابه معالجه بفرستند.

 عبدالزی گفت :"منسوبین پولیس واداره مبارزه علیه مواد مخدر چندین مرتبه دراین مناطق عملیات کردند و افراد مشکوک را دستگیرکرده اند."

 حکومت افغانستان وجامعه بین المللی مبارزه علیه مواد مخدر را بعد از تهاجم به رهبری ایالات متحده امریکا درسال 2001آغاز کرده اند اما نظر به موفقیت های محدودی که حاصل شد ،افغانستان منحیث بزرگترین تولید کننده و صادرکننده مواد مخدر در جهان باقی مانده است.

 دریک سروی که درسال 2009 توسط دفتر مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل متحد (UNODC)صورت گرفته است ،نشان میدهد که بین 90،000 تا100،000 معتاد مواد مخدردر زون شرق افغانستان حضور دارد که شامل ولایات ننگرهار، لغمان،کنر و نورستان می شود.

 بعد از آن کدام تحقیق دیگری در این مورد انجام نشده است ،اما حاجی احمد عضو اداره مبارزه علیه مواد مخدر ولایت ننگرهارگفت که فعلا تخمینا  50،000 معتاد مواد مخدر تنها  در ولایت ننگرهار حضور دارند.

 این مشکل عمدتا درمیان جوانان حاد است. مطیع الله احمدزی، رییس امورجوانان ولایت ننگرهار گفت که عدم موجودیت فرصت استخدام و استراتیژی های غیر موثر  در مبارزه علیه مواد مخدر همه چیز را بد تر کرده است.

 وی اضافه کرد:"باوجودیکه والی یک کمیسیون را به خاطرمبارزه با فساد ایجاد کرده است، اما الکهول ودیگر مواد مخدر تا هنوز در جلال آباد فروش و استفاده می شود."

 او می گوید با وجود اینکه اداره انان بودیجه کافی به خاطر مبارزه علیه این مشکلات دردست ندارد، اما کمپاین اگاهی دهی عامه را با همکاری نهاد های دیگر در شهر و ولسوالی های همجوار روی دست گرفته است.

 استفاده مواد مخدرفشار را بر خدمات صحی وارد کرده است که این سکتور از قبل هم اضافه بار بوده است. 

 وحید احمد حیدری ، رییس یکی از کلینیک های معتادین ولایت ننگرهار گفت که به شمول این مرکز سه مرکز دیگر تداوی معتادین درسراسر ولایت موجود است که درمجموع  60 بستر می شود،  اما تمامی بسترها اشغال شده اند.

 او گفت :"معالجه کردن معتادین بسیار مشکل است. ما منابع دیگری نداریم." او گفت که از معالجه درست نتیجه خوب هم به دست می آید، اما وقایه همیشه از معالجه بهتر است. 

 

"ما معتادین  را معالجه کرده ایم که آنها فعلاً کارمی کنند و به زندگی عادی شان ادامه میدهند." وی گفت :"حکومت باید این موضوع را جدی گرفته و از کشت و قاچاق موادمخدرجلوگیری نماید . امامان مساجد باید در خطبه های شان مردم را اگاهی دهند وفامیل ها باید اطفال شان را تعلیم درست بدهند."

 البته مشکل اساسی این است که دسترسی به مواد مخدر بسیار ساده و فراوان است. 

 درحالیکه ولایت هلمند همواره بزرگترین تولید کننده مواد  مخدر بوده است ، در سایر نقاط کشور کشت خشخاش در چند سال اخیر کاهش یافت، اما ننگرهار بار دیگر شاهد اوج گرفتن کشت خشخاش شده است. البته این ولایت در سال 2008 از سوی سازمان  مبارزه  با مواد مخدر سازمان ملل متحد (UNODC) عاری از کشت خشخاش شناخته شد،   اما بعد ازآن کشت خشخاش به طور چشمگیر در ننگرهار توسعه یافت . سروی سالانه که اخیرا توسط دفتر مبارزه  با مواد مخدر  سازمان ملل متحد صورت گرفته است نشان میدهدکه درمقایسه با 32 کیلومتر مربع زمین  که درسال 2012 خشخاش کشت شده بود، 157 کیلومترمربع زمین های زراعتی درولایت ننگرهار سال گذشته خشخاش کشت شد.

 سروی تریاک درافغانستان نشان میدهد :"  ارتباط میان بی ثباتی و کشت تریاک درسال 2007 مشاهد ه شد که تا سال 2013 هم ادامه پیدا کرد ، بر اساس  شواهد کشت وسیع خشخاش منحصر بر ولایات جنوبی و غربی افغانستان مانده است که در این نقاط شبکه های شورشی و جنایت کار مسلط اند." 

 حیدری گفت:"از جمله 22ولسوالی، در سه و یا چهار ولسوالی حکومت دسترسی بهتر دارد که در آن ساحات شاید کشت مواد مخدر انجام نشود ، دیگر درتمام ولسوالی های ننگرهار خشخاش کشت می شود."

 بعضی از مردم ادعا دارند که نه تنها طالبان بلکه مقامات دولتی هم ازین اين کشت  پرمنفعت چشم پوشی نمی کنند.

 یک بزرگ قومی درولسوالی خوگیانی که نخواست نامش ذکرشود  ادعا کرد که بعضی از ولسوالان حکومتی به سران قوم و بزرگان قريه پول پرداخت می کنند تا مردم را تشویق به کشت خشخاش کنند.

 او گفت "همه مردم در ولسوالی خوگیانی خشخاش کشت می کنندمن هم درتمام زمین هایم خشخاش کشت کردم به خاطریکه دیگرکدام ترسی از برنامه های محوکشت کوکنارنداشتم."

عبدالزی، سخنگوی والی ننگرهار، این ادعا ها را رد کرد.

 اوگفت:"اگر ما شواهدی دریابیم که کدام مسول حکومتی مردم را گفته باشد که خشخاش کشت کنند ، به طور فوری وی را دستگیر و به مقامات عدلی و قضایی تسلیم می کنيم ."

 ضمناً، هیرویین آسیب پذیری در میان جوانان ننگرهار  را بیشتر می سازد. 

 

جاوید هشده ساله به خاطر بدست آوردن پول اعتیاد اش درباغ امیرشهید گدایی می کند.هشت ماه قبل بعد ازآنکه دوستانش برای وی هیرویین دادند- معتاد به هیرویین شد، وی با خانواده اش بیگانه شده است و بی خانه است اکنون ناگزیر در پارک بايد  بخوابد.

 او گفت:"شما طوری عمل می کنید که گویا افراد پولیس باشید." وی از  پاسخ به پرسش ها انکار کرد و  به راهش ادامه داد.

 بعضی ازاهالی شهرجلال آباد ان فروشندگانى را که در کنار پارک غرفه دارند متهم به فروش مواد مخدر می کنند.

 محب الله 20 ساله که همراه با دوستان اش به خاطردیدن باغ سراج الامارت آمده بود ادعا کرد که دوکانداران  به پولیس پول میدهند و هیرویین به فروش میرسانند.

 غرفه داران پارک دست داشتن شان در این کار را رد کردند.

 یکی آنها را که انورصدا میزدند گفت:"بیا و غرفه ام را جستجوکن، اگر مواد مخدر  نیافتی ، پس برایم جریمه بده."

شاداب، کسی که غرفه در کنار دروازه پارک غرفه دارد  اصرار کرد که فروشنده ها ازجا های دیگرداخل پارک شده اند و می خواهند که هیرویین بفروشند.

 شرف منحیث افسرقبلی پولیس گفت ، دولت باید برعلیه قاچاقبران مواد مخدرکسانی که زندگی بسیاری از مردم را تباه می کنند اقدام جدی نماید.

 در رابطه به مشکل اعتیاد خودش گفت:" در کشور غم های زیاد وجود دارد. اعتیاد یگانه راهی است که با آن می توانم غم خود را فروکش کنم. "

 هجرت الله اختیارگزارشگر آی دبلیو پی آر در ولایت ننگرهار  
 

 

Afghanistan
Health
Frontline Updates
Support local journalists