ادعای تازه مبنی بر کارشکنی ایران در برابر بند آب در افغانستان

بند آب بخش آباد کلید رفاه منطقه غرب کشور است، اما این بند اگر ساخته شود مانع ریزش آب به خاک همسایه افغانستان می گردد.

ادعای تازه مبنی بر کارشکنی ایران در برابر بند آب در افغانستان

بند آب بخش آباد کلید رفاه منطقه غرب کشور است، اما این بند اگر ساخته شود مانع ریزش آب به خاک همسایه افغانستان می گردد.

Water is a vital asset for farmers like this man in Afghanistan’s arid Farah province, but also for neighbouring Iran. (Photo: ISAF/USAF Senior Airman Rylan K. Albright)
Water is a vital asset for farmers like this man in Afghanistan’s arid Farah province, but also for neighbouring Iran. (Photo: ISAF/USAF Senior Airman Rylan K. Albright)
Tuesday, 1 February, 2011

گزارشی از تابش جواد- افغانستان

گزارش شماره 389

1 فبروری 2011

مقامات در ولایت فراه می گویند حملات مکرر بالای بندبرق آبی بخش آباد تلاشیست از سوی ایران برای ممانعت از اجرای پروژه ای که برای تولید برق و تهیه آب در منطقه نقش مهمی خواهد داشت.

در آخرین مورد، افراد مسلح ناشناخته دو تن از انجینران پروژه را در ولسوالی خاک سفید بتاریخ 26 نوامبر 2010 اختطاف کردند. یکی از انجینران کشته شد انجینر دومی در بدل 100 هزار دالر امریکایی آزاد گردید.

محمد یونس رسولی، معاون والی فراه ادعا کرد که حمله مذکور یک برخورد سیاسی به قصد اخلال در فعالیت های انکشافی افغانستان می باشد.

او گفت: "عناصر خارجی برای اخلال در کار اعمار بند برق بخش آباد تلاش می کنند، تا هیچ شرکتی برای اجرای پروژه تمایل نشان ندهد."

در سال 2008، زمانی که انجینران هندی سروی ابتدایی پروژه را در ولسوالی شرقی بالابلوک واقع 110 کیلومتری مرکز ولایت براه انداختند، آنان پیشبینی کردند که کار تکمیل این پروژه سه سال را در بر خواهد گرفت و زمینه کشت 840 هزار هکتار زمین را مساعد خواهد ساخت.

اما، کار اعمار بدلیل نگرانی های امنیتی بطور مکرر متوقف شده است. مقامات امنیتی محلی در گذشته ادعا کرده اند که ایران به شورشیان افغان پول می پردازد تا برای فعالیت های انکشافی ممانعت ایجاد نمایند.

یونس رسولی، معاون والی فراه گفت که در ماه مارچ 2009، ملیشه ها بالای پوسته تلاشی نزدیک محل پروژه حمله کرده و تعداد 12 تن پولیس را کشتند. او می گوید این خونین ترین حادثه بود.

او گفت که ایران مخالف اعمار بند است زیرا این بند آب را از دریای فراه بر خواهد گرداند، و این امر بطور ویژه بر ولایات سیستان و بلوچستان ایران که از خشک ترین مناطق آن کشور می باشند، اثر گذار خواهد بود.

عبدالهادی کشاف، رییس اسبق انرژی و آب ولایت فراه نیز ادعا کرد که ایران در کار اعمار بند دست اندازی می کند.

او گفت: "ایرانی دوست ندارد بند برق اعمار شود چراکه به این آب نیاز اساسی دارد، و در ایجاد ممانعت در برابر اعمار این بند اکراهی نخواهند داشت، چون اگر آب تحت کنترل ما در آمد، ایران مشکلات زیادی خواهد داشت."

مقامات بلند پایه ایالات متحده ادعا کرده اند که در برخی موارد، ایران تسلیحاتی را به شورشیان در افغانستان ارسال کرده است، در ماه مارچ 2009، نیروهای امنیتی افغان یک ذخیره تسلیحات ساخت ایران را در اطراف بند کشف کردند.

همیشه اتهاماتی وجود داشته است که گویا ایران تلاش دارد مانع کار اعمار بند سلما در هرات گردد (به گزارش http://iwpr.net/report-news/iran-again-accused-trying-halt-afghan-damمراجعه کنید).

سید احمد خان، رییس شورای ولایتی فراه پرسید: "دخالت ایران مثل آفتاب آشکار است، اما چی کسی می تواند ازان ممانعت کند؟"

به گفته احمد خان، پس از اعمار بند، دهقانان برای کشت زمین های زراعتی شان به آب واتر پمپ نیاز نخواهد داشت و این امر منجر به رفاه بیشتر برای کل ولایت می گردد.

او افزود که حکومت باید این پروژه را در اولویت قرار دهد.

فقیر محمد عسکر، رییس پولیس ولایت فراه گفت که تلاش های تخریبی الگوی خاصی را تعقیب می کند.

او گفت: "روشن است که چی کسی خواستار اعمار این بند نیست، چون وقتی کار اعمار بند متوقف می شود مشکل امنیتی وجود ندارد، ولی با آغاز شدن کار مشکلات نیز افزایش می یابند."

اما، حسین میر سکندری، یکی از مقامات قونسلگری هرات اتهامات مداخله را کاملاً رد کرد. او گفت: "این تبلیغات علیه ایران است، آنان هیچ شاهد یا سندی برای این اظهارات شان ندارند."

بهرحال، کمبود آب مشکل جدی در فراه باقی مانده است، درحالیکه اکثر مردم آن ولایت به کشت و زراعت متکی می باشند.

محمد اسلم دانا، رییس بخش زراعت و مالداری فراه گفت که هرچند ولایت 560 هزار هکتار زمین زراعتی دارد، اما به دلیل کمبود آب تنها یک هشتم این زمین تحت کشت است.

اتکای دهقانان بر واتر پمپ های تیلی برای کشت، باعث می شود که آنان مقدار محدودی زمین را تحت کشت قرار دهند.

غلام حیدر 45 ساله، باشنده قریه توسک در ولایت غربی فراه به آی دبلیو پی آر گفت، "من زمین زراعتی زیاد دارم اما به دلیل کمبود آب نمی توانم کشت کنم."

او گفت که هرچند او قبلاً نیز باغ های انگور و انارش را با واتر پمپ آب می داد، اما قیمت بالای تیل مانع این کار شد.

او افزود: "اگر این بند اعمار شود، فراه به تولید کننده بزرگ گندم مبدل خواهد شد. می خواهم از حکومت که تا هنوز هیچ کار برای ما نکرده است، بخواهم تا این بند را برای ما اعمار کند. حکومت باید مانع مداخلات ایران نیز شود."

فراهم آوری انرژی نیز نگرانی عمده مردم فراه باقی مانده است.

میر خاتم، رییس انرژی و آب گفت که آنها فعلاً قادرند تا برق کافی برای یک ناحیه از جمع نه ناحیه شهر فراه توزیع کنند و برای هیچ منطقه دیگر بیرون شهر نمی توانند برق بدهند.

برخی باشندگان برای روشن کردن خانه های شان از جنراتور استفاده می کند، اما تعداد کمی از مردم می توانند از عهده این کار بر آیند.

علی احمد 32 ساله که در فراه دکانداری می کند به آی دبلیو پی آر گفت: "برای آنکه خوراک ما از بین نرود، مجبوریم از جنراتور استفاده کنیم، اما قیمت نفت بسیار بالاست که به نوبه خود بر قیمت مواد غذایی نیز تاثیر گذاشته است. بالاخره فشار اصلی بر دوش مردم فقیر است."

"امروز شادی مردم فراه از سوی حکومت ایران به گروگان گرفته شده است. اگر تنها بند بخش آباد اعمار می گردید، ولایت فراه به همه چیز دست می یافت."

جاوید تابش، گزارشگریست که از سوی آی دبلیو پی آر تربیت شده است.

Afghanistan
Conflict
Frontline Updates
Support local journalists