ادعاهای تقلب انتخاباتی در جنوب شرق افغانستان

اردوی ملی در ولایت خوست، هرگونه ادعاهای طرح مداخله در انتخابات ریاست جمهوری هفته جاری را رد می کند.

ادعاهای تقلب انتخاباتی در جنوب شرق افغانستان

اردوی ملی در ولایت خوست، هرگونه ادعاهای طرح مداخله در انتخابات ریاست جمهوری هفته جاری را رد می کند.

Thursday, 12 June, 2014

 

در ولایت جنوب شرقی خوست برسر ادعاهایی که گویا اعضای اردوی ملی قصد دخالت در انتخابات 14 جون را داشته، جنجالی بوجود آمده است.

مسوولان محلی و فعالان جامعه مدنی می گویند که آنها گزارش های معتبری دریافته اند که نشان می دهد عساکر مستقر در آن ولایت قصد دارند صندوق های رای دهی را با آرای تقلبی پر کرده و رایدهندگان را در روز انتخابات تهدید کنند. آنان می گویند برخی عناصر در داخل اردوی کشور برای برنده شدن عبدالله عبدالله، یکی از کاندیدان، کار می کنند.

در انتخابات 14 جون آقای عبدالله وزیر سابق خارجه در برابر اشرف غنی احمدزی کارمند سابق بانک جهانی و وزیر اسبق مالیه خواهد ایستاد. دور دوم انتخابات به دلیل عدم موفقیت کاندیدان به کسب بیش از 50 درصد آرا در انتخابات 5 اپریل برگزار می شود. در دور اول، رایدهندگان زیادی به پای صندوق های رای رفتند که تاحدودی محصول موفقیت نیروهای امنیتی در جلوگیری حملات شورشیان بود.

سخنگوی اردو و آقای عبدالله هردو این ادعاها را رد می کنند.

همایون همایون، نماینده پارلمان و مدیر کمپاین اشرف غنی در خوست گفت که در انتخابات قبلی او سربازان را در حال پرکردن صندوق های رای، لت و کوب رایدهندگان و تهدید کارکنان انتخابات دیده است. (به این گزارش مراجعه کنید: دلسردی مردم از ادعاهای تقلب در جنوب شرق.)

همایون گفت که او هراس دارد مبادا همان مشکل، این هفته نیز تکرار شود.

او به آی دبلیو پی آر گفت: "من ریاست کمیته دفاعی پارلمان را به عهده دارم. گزارش های موثقی از طریق کانال های متعدد دریافته ام که می گوید تعدادی از اعضای اردوی ملی در خوست می خواهند صندوق های رای را به سود عبدالله عبدالله پر کنند... دخالت اردو این بار عکس العمل سخت مردم را در پی خواهد داشت."

 در انتخابات 2009 عبدالله کاندید بود و با بردن 31 درصد آرا پس از حامد کرزی دوم شد، اما از رفتن به دور دوم منصرف گردید و مدعی شد که تقلبات وسیع انتخاباتی صورت گرفته است. در انتخابات اپریل 2014 او با گرفتن 45 درصد آرا اول شد و اشرف غنی با 32 درصد دومین آرای بلند را از خود کرد.

حاجی اجمل تنی، فعال جامعه مدنی در خوست گفت که همتایان اش در کابل و سایر نقاط کشور به او گفته اند که اردوی ملی قصد دخالت در انتخابات را دارد.

تنی افزود: "تعداد زیاد اعضای اتحاد شمال در رهبری اردوی ملی حضور دارند و آنها بدون شک از عبدالله عبدالله حمایت می کنند."

اتحاد شمال متشکل از گروه های مسلحی بود که در دهه 1990 در برابر طالبان باهم متحد شدند و پس از تهاجم به رهبری ایالات متحده در سال 2001 به گروه های سیاسی مختلف تقسیم شدند.

عبدالله زمانی بعنوان دستیار احمد شاه مسعود، رهبر نظامی جمعیت اسلامی، کار می کرد. جمعیت مهمترین گروه در اتحاد شمال بود. هرچند او نیمه پشتون است، اما بیشتر بعنوان نماینده تاجیکان شمال شرق افغانستان شناخته می شود. او برای گسترش حوزه ی آرایش دو شخصیت هزاره و پشتون را معاون خود تعیین کرده است.

یک افسر اردوی ملی در خوست که نخواست نامش فاش شود گفت: "من با اطمینان به شما می گویم که برخی حلقات اردوی ملی در خوست تلاش هایی برای گرداندان انتخابات به سود کاندید مورد علاقه شان، عبدالله عبدالله، آغاز کرده اند."

این افسر گفت معلومات دارد که سربازان مردم را هشدار خواهند داد که یا به عبدالله رای دهند یا آنکه در روز انتخابات از خانه های شان بیرون نشوند. او گفت که سربازان در مناطقی که امنیت ضعیف است، صندوق ها را پر خواهند کرد.

احمد شفیق وفا رییس دفتر کمیسیون مستقل انتخابات در خوست تایید کرد که سربازان اردو در انتخابات های گذشته تخلفاتی را مرتکب شده اند و احتمال دارد این هفته نیز همان اتفاق ها تکرار گردد.

"هرچند نیروهای امنیتی قبل از انتخابات اخیر خود را به بی طرفی متعهد خوانده بود، ولی این نیروها بخصوص اردوی ملی، به تعهد خود پابند نماندند و در مواردی قانون را زیر پا کردند. فکر می کنم اردو این بار نیز در انتخابات مداخله خواهد کرد."

یک گروه ناظر انتخاباتی موسوم به بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان (فیفا) نیز درمورد نیات نیروهای مسلح ابراز نگرانی کرده است.

فهیم نعیمی سخنگوی فیفا در کابل گفت: "ما گزارش ها و مدارکی از انتخابات قبلی در اختیار داریم که نشان می دهد نیروهای امنیتی به مشاهدین اجازه نظارت از مراکز رایدهی را نداده اند."

او به آی دبلیو پی آر گفت فیفا معلوماتی بدست آورده است که نیروهای امنیتی برای دست زدن به تقلب در دور دوم انتخابات آمادگی می گیرند، و فیفا با همه طرف ها صحبت کرده است تا بر شفافیت و انصاف تاکید نمایند.

جنرال ناصر هدایت یک قوماندان نیروهای پیاده اردو در خوست ادعاها مبنی بر تخلف و نیات سوء اردو را رد کرد.

او گفت: "می توانم به مردم خوست با اطمینان بگویم که امنیت تان را در انتخابات گذشته تضمین کردم و متعهد هستم که در این انتخابات نیز مشکلات امنیتی تان را برطرف کنم. باید رای تان را در فضای صلح آمیز به صندوق بیاندازید. اردو بار دیگر بیطرفی اش را حفظ خواهد کرد."

جاوید فیصل سخنگوی عبدالله نیز این اتهامات را رد کرد.

او گفت: "هیچ کسی با ما از طریق تقلب همکاری نمی کند و ما نیز با کسی چنین همکاری نداریم. اتهام ها علیه اردو کار کسانی است که نیروهای امنیتی مانع تقلب کاری شان در انتخابات قبلی شده بود."

فیصل گفت که اردوی ملی از همه افغانها نمایندگی می کند نه از یک گروه سیاسی یا قوم مشخص. اردو در تامین امنیت انتخابات 5 اپریل پیشرفت زیادی نشان داد و مستحق تقدیر است نه متهم شدن به فریبکاری.

با وجود انکار اردو، باشندگان خوست در مصاحبه با آی دبلیو پی آر گفتند که سربازان را دیده اند که دربرابر انتخابات قبلی مشکل تراشی می کردند. آنان فکر می کردند که این بار نیز ممکن است همان اتفاق تکرار شود.

فرید الله باشنده ولسوالی مندوزی گفت زمانی که او در انتخابات ریاست جمهوری سال 2009، در ولسوالی نادعلی کوت مدیریت یک مرکز رای دهی را به عهده داشت، یک افسر اردوی ملی وارد مرکز شده و شروع کرد به پرس و پال از مردم درمورد اینکه به چه کسی رای داده اند.

فرید الله گفت: "وقتی تلاش کردم مانع پرس و پالش شوم، مرا لت کرد و گفتبه تو ارتباط ندارد. افراد زیردست اش هم وارد شده در برابر چشم مردم، زمینه تقلب را به نفع عبدالله عبدالله فراهم کردند."

مبارز محمد زدران سخنگوی جبار نعیمی سخنگوی والی خوست گفت که قبل از برگزاری انتخابات 14 جون، یک جلسه هماهنگی میان دفتر والی، مسوولان امنیتی، نمایندگان کاندیدان، مشاهدین و دیگر طرف های ذیعلاقه برگزار شد.

در این جلسه نعیمی ضمانت های کتبی گرفت تا همه طرف های ذیدخل مسوولانه عمل کنند و ادارات غیرسیاسی باید بی طرف باقی بمانند.

زدران افزود: "در جلسه فیصله شد که متخلفان باید مطابق قانون مجازات شوند."

نصیر احمد روشان، تحلیل گر سیاسی در خوست گفت که اردوی ملی نسبت به سایر نیروهای امنیتی بیشتر مورد اعتماد می باشد، اما هشدار داد که اگر مردم ببینند که این نیروها در روند انتخابات دخالت می کنند، اعتماد موجود از بین خواهد رفت.

او گفت: "من از افراد اردوی ملی می خواهم مانع تقلب و دخالت آنان به نفع یک جناح یا فرد شوند. آنان باید از وظیفه مقدس و مهم شان سوء استفاده نکنند."

احمد شاه گزارشگریست در خوست که از سوی آی دبلیو پی آر تربیت شده است. 

Pakistan, Afghanistan
Elections
Frontline Updates
Support local journalists