اختلاف نظر در میان جنگجویان طالب در مورد گفتگوهای صلح

در یک ولایت شرقی افغانستان، برخی شورشیان آماده ی به زمین گذاشتن اسلحه و ترک جنگ می باشند.

اختلاف نظر در میان جنگجویان طالب در مورد گفتگوهای صلح

در یک ولایت شرقی افغانستان، برخی شورشیان آماده ی به زمین گذاشتن اسلحه و ترک جنگ می باشند.

گزارشی از میوند صافی

گزارش شماره 422

30 جنوری 2012

تا چند هفته قبل، محمد گل بعنوان یک جنگجوی گروه طالبان معتقد بود که جنگ علیه نیروهای ناتو فرمان الهی می باشد، و ازینرو گفتگو با آنها توجیهی ندارد.

حال در اثر اخباری که در ارتباط به آغاز گفتگوهای طالبان با ایالات متحده نشر شده است، باور قبلی او متزلزل شده است.

محمد گل به آی دبلیو پی آر گفت: "من کاملاً درمانده ام. خارجی ها بر این کشور حمله کرده اند، و دوستانم را که شهید شدند بیاد دارم- اما حالا با امریکایی ها گفتگوهای صلح صورت می گیرد. من گیچ شده ام. نمی دانم که آیا این جنگ به حق است یا خیر."

این شورشی که باشنده ی ولسوالي  تگاب ولایت کاپیسا در شمال شرق پایتخت می باشد، گفت که اخبار گفتگوهای قریب الوقوع برای اعضای طالبان مانند او یک شوک بوده است، و او نمی داند وقتی این جنگ جهاد است، چرا رهبران طالبان با "کافران" گفتگو می کنند.

او گفت: "رهبری طالبان باید به این سوال پاسخ بگویند."

در اواخر هفته ی گذشته این خبر که طالبان هیاتی را برای ایجاد دفتر سیاسی در کشور قطر اعزام کرده اند، به نشر رسید. در خبر گفته شده بود که هیات طالبان در اقدامی برای زمینه سازی گفتگوهای صلح با مقامات امریکایی نیز دیدار کرده اند. در عین حال، حکومت افغانستان اعلان کرد که بطور جداگانه در سعودی با طالبان گفتگوهایش را آغاز خواهد کرد.

در میدان نبرد کاپیسا که طالبان درانجا حضور قوی دارند، اخبار گفتگوهای قریب الوقوع طالبان در قطر مدتی دهان به دهان می گشت. برخی جنگجویان طالب ظاهراً برای به زمین گذاشتن سلاح شان آمادگی نشان داده اند، هرچند دیگران می خواهند به جنگ ادامه دهند و به هرگونه سازش را رد کنند.

مولوی طارق، عضو گروه طالبان گفت: "زمانی که شایعات گفتگوهای صلح پخش شد، 40 عضو طالبان سلاح شان را به زمین گذاشتند و 28 نفر دیگر که خارجی بودند یا از مناطق دیگر افغانستان به اینجا آمده بودند، نیز منطقه را ترک گفتند." او افزود که قوماندانهای شورشیان برای پر کردن این خلا "تلاش دارند خطوط جبهه را دوباره تنظیم کنند."

ملا محمد، ولسوال السای در ولایت کاپیسا گفت که گفتگوهای صلح تاثیر قطعی بر جبهه جنگ داشته است.

او گفت: "از زمانی که اخبار گفتگوهای صلح به نشر رسیده است، طالبان معتدل تر در منطقه کاملاً تغییر کرده اند. حملاتی را که قبلاً علیه اردوی ملی و عساکر خارجی انجام می دادند اکنون متوقف شده است."

آقای ولسوال افزود که گروه های شورشی که با "شبکه حقانی" ارتباط دارند، یا آنهایی که افراد غیر افغان در میان شان حضور داشتند، کاملاً مخالف گفتگوها می باشند.

گروه حقانی متحد طالبان در شمال غرب پاکستان مستقر می باشد.

طبق اظهارات عبدالحکیم آخند زاده، ولسوال تگاب، شورشیان حقانی "هرگز آماده گفتگو با امریکایی ها نمی باشند."

درحالیکه افغانها مشتاق پایان درگیری ها می باشند، بسیاری ها با توجه به تجاربی که از تفسیر شدید قوانین اسلام در سالهای 1996 الی 2001 از سوی طالبان دارند از عواقب پیوستن این گروه به روند سیاسی حاکم هراس دارند.

رسانه ها به نقل از عبدالسلام ضعیف، سفیر اسبق طالبان در اسلام آباد که بعداً توقیف و به زندان گوانتانامو برده شد، نوشته اند که مقررات وضع شده در دوران حاکمیت طالبان محصول آن زمان بود، و جنبش طالبان دیگر در پی تحمیل قوانین شدید نخواهد بود.

اما بسیاری ها باور ندارند که طالبان تغییر خواهند کرد. یک کارمند دولت در ولایت کاپیسا از نتایج معامله با طالبان تصویر تیره ای ارایه داد.

او گفت: "جنگ های داخلی دوباره آغاز خواهد شد، طالبان دوباره افراطیت را حاکم خواهند کرد، و زنان بدون تعلیم در داخل خانه ها نگهداری خواهند شد. کسانی که برای حکومت کنونی کار می کنند، شدیداً مجازات خواهند شد. مردم کشور را ترک خواهند گفت، و دستاوردهای {ده سال اخیر} از بین خواهند رفت."

میوند صافی گزارشگریست در ولایت کاپیسا که از سوی آی دبلیو پی آر تربیت شده است.

Conflict
Frontline Updates
Support local journalists