آموزش زنان، امنیت و انتخابات: موضوع مناظره های جوانان افغان

آموزش زنان، امنیت و انتخابات: موضوع مناظره های جوانان افغان

محمدعارف انوری

سخنرانان جلسه­ای که با حمایت انستیوت گزارشدهی صلح وجنگ افغانستان در شهر مزارشریف برگزارشده بود، از عدم دسترسی درست زنان به تعلیم و تربیه و خشونت اجتماعی به عنوان عواملی یاد کردند که اشتراک زنان را در پروسه  سیاسی دچار چالشهای بیشتری می کنند.

ماریا رهین یکی ازاستادان پوهنتون بلخ خطاب به جمعی بیشتر از 90 محصل دختر این پوهنتون گفت که دسترسی به مکاتب و فشار متداوم برای حقوق بهتر برای زنان درجهت ایجاد یک جامعه همه­پذیرتر حیاتی می باشد. 

خانم رهین گفت که تلاشهای جای برای ارتفای آگاهی سیاسی زنان نتایجی داشته است. وی خطاب به ارایه دهندگان آگاهی عامه تاکید کرد که تلاشهای شان را ادامه و از شبکه­های وسیع رسانه­ای استفاده کنند تا پیام­های خویش را به زنان ارایه کنند.

وی گفت:«زنان باید تبلیغات از طریق رسانه­ها را آغاز کنند و برای تبلیغات کردن ما نیازمند به مصرف پول استیم و تا اندازه ی ما باید عقاید خود را روی رسانه­ها تحمیل کنیم.»

باآنکه حقوق زنان ازسقوط طالبان به صورت زیادی بهبودی یافته است،‌زنان سیاستمدار و فعالان زن به صورت روزافزون مورد تهدیدات، ارعاب و حملاتی قرارگرفته اند. سال قبل یک تعداد از مقام­های رسمی زنان اختطاف شده و گمان می رود که تعدادی ازاین رخدادها درمورد زنان دیگر گزارش داده نشده اند.

کمیسیون مسقل حقوق بشر گفت که آمارها از ماه مارچ تا سپتامبر 2013 نشان می دهد که خشونت برعلیه زنان 25 درصد افزایش یافته است.

ثریا پاکزاد که سرپناه­های زنان را درچند ولایت اداره می کند گفت:« درافغانستان کشتن یک زن ساده است. اینجا، مجازاتی برای این تخلف وجود ندارد.»

عبدالباسط شریفی، خبرنگارمحلی و عضو مشارکت کننده در مناظره به مخاطبان گفت که این یک مساله روشنی است که چالشهای بزرگ فرهنگی درمقابل زنان افغان وجود دارند تا آنها امتیازات مساوی با مردان را داشته باشند.

او گفت که مردم برخی از ولایات شمال شرقی تاهنوز فرستادن دختران به مکتب را نوعی شرم برای خانواده­ می دانند.

او گفت:«دلیل اساسی حضور کمرنگ زنان در ولایاتی مانند بغلان، کندز و بدخشان نبود تعلیم و تربیه و برنامه­های آگاهی عامه است.»

محمدعارف انوری شاگرد پوهنتون بلخ می باشد که خبرنگاری را در انستیوت گزارشدهی صلح و جنگ افغانستان آموخته است.

این گزارش به عنوان بخشی از برنامه ذهنیت روشن : بیان و تشویق جوانان، به خصوص محصلان پوهنتون­های افغانستان برای  سهم گیری در انتخاباتاست. این پروژه از طرف موسسه گزارشدهی صلح و جنگ افغانستان تطبیق شده و با حمایت  سفارت آمریکا در کابل تمویل می شود.

Afghanistan
Elections
Frontline Updates
Support local journalists