مناظره جوانان افغان: انتخابات گویای تغییر واضحی در افکار

مناظره جوانان افغان: انتخابات گویای تغییر واضحی در افکار

گزارشی از ولی پیژند

مسوولان انتخابات و فعالین جامعه مدنی ولایت جنوبی هلمند نسبت به آنچه تعهد رو به افزایش افغانستان به جامعه بازتر و دمکراتیک تر خوانده می شود، ابراز اعتماد می کنند.

محمد اسماعیل شریعت یار، فعال حقوق مدنی که بتاریخ 18 می در لشکرگاه مرکز ولایت هلمند در یک مناظره آی دبلیو پی آر شرکت کرده بود، گفت به نظر او معیارهای رو به افزایش آموزشی درک افراد عادی را از نیاز به یک روند عادلانه سیاسی افزایش داده است.

شریعتیار با اشاره به روند جاری انتخابات بعنوان سند اثبات این امر ارایه کرد که نظرات مردم بصورت واضح به سود حکومت مشروع و حسابده در حال تغییر است.

او به یک مورد چشم دیدش در جریان انتخابات 5 اپریل بعنوان نشانه حرکت کشور به سمت درست اشاره نمود.

او گفت: "من ناظر یک مرکز در روز انتخابات بودم و دیدم که یک کاندید ولایتی 150 نفر از مردم محل را در لاری کلانی بار کرده و برای رایدهی آورده بود. ولی وقتی آرا شمارش شد، آن کاندید تنها 30 رای در آن مرکز رایدهی بدست آورده بود."

"این نشان میدهد که مردم حالا خودشان تصمیم خود را می گیرند؛ کسی نمی تواند نظر خود را بر آنان تحمیل نماید."

در جریان مناظره ای که در پوهنتون هلمند برگزار شده بود، محصلان اشتراک کننده از سخنرانان درمورد مسایل مختلف همچون فساد، امنیت و تنش های قومی سوال کردند.

شفیع الله صافی سخنگوی محلی کمیسیون مستقل انتخابات گفت که به نظر او اداره اش کاملاً آماده برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در 14 ماه جون می باشد.

او به اشتراک کنندگان گفت که همه تلاش های ممکن برای مبارزه با فساد انجام شده و فعالیت های دو کاندید- عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی- از نزدیک تحت نظارت خواهد بود تا اطمینان حاصل شود که آنان قوانین انتخابات را رعایت می کنند.

او گفت: " ما 99 درصد مطمئن هستیم که هیچ تقلبی در دور دوم بخصوص در ولایت هلمند اتفاق نخواهد افتاد."

محمد ویس صمیمی معاون قوماندان امنیه هلمند نیز تاکید کرد که به هیچ کسی اجازه ایجاد بی نظمی در پروسه انتخابات داده نخواهد شد.

او به اشتراک کنندگان  گفت: "پولیس ما حالا بسیار خوب تعلیم دیده است. آنها مسوولیت های خود در برابر مردم را می دانند و بلدند که با رای دهندگان چگونه برخورد نمایند. هدف ما تامین امنیت در جریان انتخابات است، و ما به وعده های خود پابندیم."

اما قدوس خان، رییس محلی آژانس خبری باختر به اشتراک کنندگان هشدار داد که ادعای پاک بودن کامل آرا از تقلب غیرواقع بینانه است.

او گفت: "ممکن نیست بگوییم که هیچ تقلبی انجام نخواهد شد. هیچ کشوری در جهان نیست که در انتخابات خود شاهد تقلب نباشد. ولی ما باید بکوشیم تا سطح تقلب را پایین نگه داریم."

عبدالولی پیژند محصل پوهنتون هلمند و کار آموز آی دبلیو پی آر است.

Afghanistan
Elections
Frontline Updates
Support local journalists