مناظره جوانان افغان: افغانستان مانند "یک مریض" است

مناظره جوانان افغان: افغانستان مانند "یک مریض" است

IWPR
IWPR

گزارشی از محمد ولی زیرک

یک فعال جامعه مدنی در ولایت جنوبی هلمند افغانستان را به مریضی تشبیه کرد که نیازمند کمک عاجل طبی می باشد.

آغا محمد قریشی گفت که برای هدایت افغانستان به مسیر صلح و رفاه کار بسیار زیاد لازم است. او گفت برای تداوی ناخوشی های ملت به داکتر استثنایی ضرورت است.

قریشی که خطاب به حدود 100 محصل اشتراک کننده در مناظره صحبت می کرد از همه رای دهندگان خواست تا پالیسی های دو کاندید دور دوم انتخابات 14 جون را به دقت بررسی کنند. او گفت افغانها وظیفه دارند "رهبری را انتخاب کنند که آرزوهای ما را برآورده سازد."

مناظره آی دبلیو پی آر بتاریخ 9 جون در پوهنتون هلمند برگزار شد. سخنرانان هریک شیر خان عمری رییس امور جوانان ولسوالی نادعلی، و اجمل داور رییس شورای محلی کارگران جوان روی شایستگی هایی که رای دهندگان باید در انتخاب رییس جمهور آینده مدنظر داشته باشند، صحبت کردند.

داور به اشتراک کنندگان گفت تا به چند صفت کلیدی توجه کنند. او گفت رییس جمهور بعدی باید خوب تعلیم یافته، مسلمان خوب و دارای نظرات موثر و واقعبینانه درمورد چگونگی بهبود زندگی همه افغانها باشد. علاوه بر آن، او گفت که کاندید دلخواه نباید نقشی در منازعات سه دهه گذشته بازی کرده باشد.

او به محصلان گفت: "کاندیدان در جریان مبارزات انتخاباتی، برنامه های سیاسی شان را شرح داده اند. حال وقت آن است که ملت تصمیم بگیرد به چه کسی اعتماد می کند و او را رییس جمهور انتخاب می نماید."

میر احمد محصل ادبیات در پوهنتون هلمند از سخنرانان درمورد خطر احتمالی اثر تنش های قومی بر الگوهای رایدهی و تقسیم جامعه افغانستان پرسید.

توریالی رحمانی سخنگوی محصلان پوهنتون هلمند در پاسخ گفت که به نظر او آموزش بهتر تنها وسیله واقعی برای تامین وحدت است. زمانی که مردم از آموزش بهتر به گفته او برخوردار شدند، ایده های شفقت و مصالحه حاکم خواهد شد.

محمد ولی زیرک محصل پوهنتون هلمند و کارآموز آی دبلیو پی آر است.


Afghanistan
Elections
Frontline Updates
Support local journalists