مناظره جوانان افغان: نگرانی درمورد دور دوم انتخابات در هرات

مناظره جوانان افغان: نگرانی درمورد دور دوم انتخابات در هرات

گزارشی از عذرا عزیز

استادان پوهنتون و فعالین جامعه مدنی ولایت هرات در این مورد که آیا افغانستان قادر به تکرار موفقیت دور اول انتخابات ریاست جمهوری می باشد یا خیر، اختلاف نظر دارند.

یک تعداد از تحلیل گران سیاسی زمان انتخابات را که ظاهراً در اواسط ماه جون برگزار خواهد شد، زیر سوال برده اند. زیرا این وقت مصادف است با حملات بهاری طالبان که در هفته جاری آغاز شده و ممکن خطرات امنیتی زیادی را به دنبال داشته باشد.

فواد احمدی، مدیر تلویزیون آریانا که بتاریخ 11 ماه می در مناظره آی دبلیو پی آر در هرات صحبت می کرد، گفت که به باور او حضور مردم در دور دوم به طور قابل توجه کمتر خواهد بود.

او گفت که ادعاهای تقلب در انتخابات 5 اپریل توانایی حکومت در برگزاری انتخابات شفاف را زیر سوال برد. به گفته او اعتماد به روند انتخابات و ترتیبات امنیتی آن عناصر لازمی موفقیت است.

احمدی گفت: "مشکلات تخنیکی دور اول، بخصوص کمبود اوراق رایدهی، افراد زیادی را ناامید کرد. برخی ها حتی کارت رایدهی شان را آتش زدند. احتمال تقلب در دور دوم و کمبود اعتماد عامه به شفافیت عواملی اند که ممکن است منجر به کاهش تعداد رایدهندگان شود."

منظاره آی دبلیو پی آر در پوهنتون هرات برگزار شده بود و در آن نادر پروانه، مدیر فرهنگی تلویزیون آریانا، علی فصیحی فعال مدنی و احمد غنی خسروی استاد پوهنتون بعنوان سخنران دعوت شده بودند.

آقای خسروی به محصلان گفت که او چالش های فرا راه دور دوم انتخابات را تایید می کند، ولی هنوز خوشبین است و پیشبینی می کند که مردم مانند ماه گذشته به پای صندوق های رای خواهند رفت.

او به اشتراک کنندگان مناظره گفت: "ما در مرحله ابتدایی دمکراسی هستیم. وجود برخی مشکلات در این روند را نمی توان انکار کرد، و کمیسیون انتخابات باید همه اقدامات لازم را برای جلوگیری از تکرار مشکلاتی که در دور اول تجربه کردیم اتخاذ نماید."

او افزود: "ما باید خوشبین باشیم."

فهیمی در ادامه تاکید کرد که افغانها تعهد زیادی به روند انتخابات نشان داده اند. او از رسانه ها بخاطر شجاعت و حمایت شان در گزارشدهی از جریان کارزارهای انتخاباتی تشکر کرد و گفت که رایدهندگان عادی از نشرات آنها چیزهای زیادی می آموزند.

او افزود: "مردم درس های زیادی از انتخابات می آموزند. آنان یاد می گیرند که انتخابات کلید دمکراسی و کلید ایجاد سیستم سیاسی است که در آن مردم به حاکمیت قانون باور داشته باشند."

در مراحل پایانی مناظره، پروانه برای محصلان سخنرانی کرد و از آنان خواست که مانند دور اول انتخابات، در دور دوم نیز ازین روند بطور گسترده حمایت کنند.

او گفت: "جوانان می توانند شفافیت انتخابات را با تلاش ها ى مداوم بعنوان مشاهدین، تضمین کنند."

او افزود که در دور اول انتخابات افغانها "از کاندید دلخواه خود بدون هراس" حمایت کردند و باید در دور دوم نیز همین کار را انجام دهند.

عذرا عزیز محصل پوهنتون هرات و کار آموز آی دبلیو پی آر است.

Afghanistan
Elections
Frontline Updates
Support local journalists