مناظره جوانان افغان: حضور زنان در دور دوم انتخابات کمتر خواهد بود

مناظره جوانان افغان: حضور زنان در دور دوم انتخابات کمتر خواهد بود

گزارشی از عبدالله لامع

زنان در ولایت جنوبی غزنی درمورد اینکه رای شان در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری چه نقشی را بازی خواهد کرد، اختلاف نظر دارند.

در مناظره ای در شهر غزنی بتاریخ 17 ماه می بزرگان محلی و فعالان جامعه مدنی درمورد اینکه آیا دلسردی و بی علاقگی در میان کسانی که با دلگرمی زیاد در انتخبات 5 اپریل شرکت کرده بودند، حاکم شده است یا خیر، توافق نظر نداشتند.

حمیده گلستانی یک عضو شورای ولایتی غزنی گفت که او باور دارد شروع حملات بهاری طالبان ناگزیر باعث نگرانی هایی درمورد امنیت خواهد شد و بطور بالقوه بر اشتراک زنان و مردان در انتخابات 14 جون سال جاری اثر خواهد گذاشت.

اما خاطره سلطانی، فعال جامعه مدنی گفت که آگاهی از اهمیت رای در میان زنان خیلی قوی شده و آنان آماده اند زندگی شانرا به خطر انداخته و دوباره سهم بگیرند.

سلطانی در مناظره گفت: "من باور دارم که زنان در دور دوم انتخابات با همان علاقه مندی دور اول شرکت خواهند کرد، حتی اگر به قیمت زندگی شان تمام شود. سطح آگاهی زنان درباره روند انتخابات و اهمیت آن خیلی افزایش یافته است. زنان اکنون به نیروهای امنیتی باور دارند- و آب و هوا نسبت به دور اول بهتر خواهد بود."

زمان برگزاری انتخابات میان عبدالله عبدالله وزیر اسبق خارجه و اشرف غنی احمدزی وزیر اسبق مالیه به دلیل رسیدگی به مسایل تخنیکی انتخابات دور اول که شش هفته قبل برگزار شده بود، با تعویق برگزار خواهد شد.

ادعاهای تقلب و وسعت نیازها برای تامین زیرساخت های لازم برای اشتراک میلیون ها افغان باعث شده است که منابع موجود کشور بسیار ناکافی به نظر برسد.

برخی تحلیل گران می گویند که برگزاری دور دوم انتخابات در فصلی که فعالیت های شورشیان معمولاً به اوج خود می رسد، غیر مسوولانه است. دیگران می گویند ناکامی در برگزاری انتخابات شفاف با نتایجی که برای اکثریت وسیع مردم قابل قبول باشد به مفهوم به خطر انداختن بیشتر ثبات و امنیت کشور است.

گلستانی گفت: "متاسفانه، با توجه به معلوماتی که ما از بخش های مختلف غزنی داریم، به این باوریم که زنان در دور دوم کمتر شرکت خواهند کرد. دلیل این مساله وضعیت امنیتی و نگرانی درباره تقلب و تاخیری است که در اعلان نتایج صورت می گیرد."

مناظره آی دبلیو پی آر در ریاست اطلاعات و فرهنگ غزنی برگزار شد. سخنرانان دیگر مناظره خانم شکریه ولی رییس امور زنان غزنی و فوزیه کاکر مدیر امور حقوقی آن ریاست بودند.

خانم ولی به محصلان گفت: "زنان کشور ما مشکلات زیادی دارند. اول، امنیت ممکن در دور دوم مثل دور اول خوب نباشد. دوم، زنان درک قوی از امور سیاسی ندارند و مجبور اند از بزرگان مردشان در گزینش کاندید پیروی کنند. فکر می کنم حضور زنان در دور دوم انتخابات در غزنی ضعیف تر خواهد بود."

خانم کاکر خوشبین تر بود و گفت: "زنان دستآوردهای زیادی در 13 سال گذشته بخصوص در عرصه تعلیم و تحصیل داشته اند. آنان در دور دوم انتخابات برای حفظ این دستآوردها و فرصت ها شرکت خواهند کرد. هیچ چالشی مانع رایدهی آنان نخواهد شد."

گلاستانی نیز این نظر را تایید کرد: "مردم افغانستان، بخصوص زنان نباید منتظر دست غیب یا حتی امریکا نباشند تا مشکلات شان را حل نماید. خود زنان باید چالش ها را از سر راه خود بردارند."

عبدالله لامع محصل پوهنتون غزنی و کارآموز آی دبلیو پی آر می باشد.

Afghanistan
Elections
Frontline Updates
Support local journalists