مناظره جوانان افغان: به مسایل امنیتی و تقلب باید رسیدگی شود

مناظره جوانان افغان: به مسایل امنیتی و تقلب باید رسیدگی شود

گزارشی از عذرا عزیز

ناامنی و تخلفات انتخاباتی از نگرانی های عمده رایدهندگان ولایت هرات در آستانه دومین دور انتخابات ریاست جمهوری می باشد.

محصلان و ناظران انتخاباتی در مناظره آی دبلیو پی آر گفتند که دور اول انتخابات بتاریخ 5 اپریل مملو از مشکلات بود، و خواستار اطمینان نسبت به شفافیت در دور دوم انتخابات شدند.

محمد داود صدیق زاده، رییس ساحوی کمیسیون مستقل انتخابات تاکید نمود که کارمندان آن دفتر برای انتخابات پیش رو بیشتر آماده شده اند.

ریحانه اکبری، رییس ولایتی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه (فیفا) در هرات گفت که 700 نفر از کارمندان آن بنیاد آماده اند تا در نظارت از روند انتخابات و جلوگیری از تقلب کمک کنند.

صدیق زاده خطاب به اشتراک کنندگان مناظره ای که بتاریخ 29 می در پوهنتون کهکشان شرق برگزار شده بود، گفت: "ما همه مواد انتخاباتی را به هرات انتقال داده ایم. با شرکت های ترانسپورتی بخاطر انتقال این مواد به محلات دور افتاده قرارداد بسته ایم و برای جلوگیری از کمبود اوراق رایدهی به مقدار 5 فیصد اوراق اضافی به محل ها ارسال کرده ایم."

از آنجایی که هیچ یکی از کاندیدان قادر به کسب بیش از 50 درصد رای در دور اول انتخابات نشدند، اکنون قرار است افغانها برای بار دوم به پای صندوق های رای بروند.

عبدالله عبدالله که بیشترین آرای دور اول را از آن خود کرده بود و اشرف غنی نفر دوم این انتخابات باهم رقابت می کنند و هردو مصروف دیدار از ولایات 34 گانه افغانستان می باشند، درحالیکه مبارزات انتخاباتی سه ماهه دور اول و دوم به پایان اش نزدیک شده است.

هفته گذشته، عبدالله از یک حمله ویران کن انتحاری که بر کاروان حامل او در ولایت کابل صورت گرفت، جان سالم بدر برد. یک سخنگوی یوناما گفت که در دو حمله پیهم در پایتخت کشور، حدود 13 فرد ملکی جان دادند و 46 تن دیگر زخم برداشتند.

اکبری خطاب به اشتراک کنندگان مناظره آی دبلیو پی آر تاکید کرد که فیفا به همان تعداد ناظرانی که در دور اول انتخابات توظیف کرده بود، در دور دوم نیز به کار خواهد گماشت. این بنیاد در دور اول حدود 10،000 ناظر در سراسر کشور توظیف کرده بود.

او گفت: "باتوجه به مشاهدات دفتر ما، در دور اول انتخابات برخی مسایل تکنیکی وجود داشت. کمبود مواد انتخاباتی {اوراق رایدهی} و کم تجربگی کارمندان کمیسیون انتخابات و ناظران باعث مشکلات گردید. این مشکلات در دور دوم تکرار نخواهد شد."

عبدالغنی، معاون قوماندانی امنیه هرات گفت که حدود 432 مرکز رایدهی در 25 ولایت کشور احتمالاً در روز انتخابات بتاریخ 14 جون بخاطر نگرانی از حملات شورشیان بسته خواهد ماند. او گفت که در ولسوالی های گلران و شیندند تعدادی از مراکز رایدهی بسته خواهد ماند، ولی سایر مراکز باز خواهد بود.

او گفت: "ما همه آمادگی های لازم را برای تامین امنیت دور دوم انتخابات مدنظر گرفته ایم. به باشندگان ولایت هرات اطمینان می دهیم که بدون هیچ گونه نگرانی در روز انتخابات به پای صندوق های رای بروند. نیروهای امنیتی در خدمت شان هستند."

عذرا عزیز محصل پوهنتون هرات و کارآموز آی دبلیو پی آر می باشد.

Afghanistan
Elections
Frontline Updates
Support local journalists