مناظره جوانان افغان: نگرانی ها از دور دوم انتخابات

مناظره جوانان افغان: نگرانی ها از دور دوم انتخابات

عنایت الله عمری

خبرنگاران و بزرگان محلی ولسوالی پغمان ولایت کابل می گویند رای دهندگان کمتری احتمالاً در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری شرکت خواهند کرد.

الحاج محمد خان عرب زاده، معاون شورای ولسوالی گفت که تعدادی از مسایل لوجستیکی که موفقیت دور اول انتخابات را به چالش کشید، می تواند مردم را در رایدهی مجدد کم علاقه کند.

آقای عرب زاد که یکی از سخنرانان مناظره 8 ماه می برگزار شده توسطه آی دبلیو پی آر بود، ادعا کرد که عدم موفقیت در ارسال اوراق رای دهی کافی به مراکز رای و ادعاهایی که درمورد تقلب مطرح گردید، در نهایت باعث کاهش اعتماد مردم به پروسه انتخابات خواهد شد.

او از حکومت خواست تا مشکلاتی را که در انتخابات 5 اپریل بوجود آمد رفع نماید تا انتخابات دور دوم بتاریخ 14 جون بدون مشکل برگزار شود.

عرب زاده گفت: "دستبرد در آرا، کمبود اوراق رایدهی در برخی مراکز، و سازش پنهانی مقامات همه مایه ناامیدی از روند انتخابات شده است. فکر نمی کنم مردم در دور دوم با همان علاقه مندی دور اول شرکت کنند. امیدوارم که مشکلات دور اول زود حل شود تا این انتقال قدرت بصورت صلح آمیز انجام شود."

حفیظ الله بارکزی، رییس انجمن مستقل خبرنگاران که یکی از سخنران بود تایید کرد که دلسردی رایدهندگان ممکن است یک مشکل باشد و حاضرین را تشویق به اشتراک مجدد در انتخابات نمود.

او گفت: "تماس هایی که ما با مردم داریم نشان می دهد که آنها به دلایل متعدد، نسبت به انتخابات کمتر علاقه مند اند. اما من از همه می خواهم که دوباره در انتخابات شرکت کرده و در تعیین سرنوشت خود و آینده کشور سهم بگیرند."

حاجی قدیر ولسوال پغمان از کمیسیون مستقل انتخابات بخاطر جلوگیری از تقلب انتقاد کرد. او همچنان از مسوولان انتخابات خواست تا پس از انتخابات دور دوم جریان شمارش آرا را به سرعت تکمیل کنند.

آقای قدیر گفت: "مشکلات دور اول در بر گیرنده تهدید های امنیتی، کمبود اوراق رای، و تلاش افراد زورمند در برخی ولایات برای دخالت در انتخابات بود. کمبود کارمندان متخصص در کمیسیون مستقل انتخابات نیز یک مشکل بود."

او افزود: "حکومت باید شفافیت را در دور دوم تامین کند و باید نتایج را بدون تاخیر زیاد اعلان نماید."

عزت الله باشنده پغمان از سخنرانان پرسید که آیا به نظر آنان خطر تفرقه قومی در دور دوم انتخابات وجود دارد یا خیر؟

از میان دو کاندیدی که در دور دوم باهم رقابت خواهند کرد، عبدالله عبدالله بیشتر از سوی تاجیک ها و هزاره ها حمایت می شود و اشرف غنی احمدزی کاندید مورد حمایت بیشتر پشتون ها است.

قدیر در پاسخ گفت: "هرچند من فکر می کنم این مساله زیاد مهم نیست، ولی واقعاً وجود دارد. مردم وظیفه دارند که خود را از این بدبختی نجات دهند. آنان باید رای شان را مسوولیت دینی دانسته و با تفکر و دقت آن را به کار برند."

عنایت الله عمری محصل پوهنتون کابل و کارآموز آی دبلیو پی آر است.

Afghanistan
Elections
Frontline Updates
Support local journalists