مناظره جوانان افغان: تاکتیک های جدید برای مبارزه با تقلب در کندز

مناظره جوانان افغان: تاکتیک های جدید برای مبارزه با تقلب در کندز

گزارشی از عیسی آریا

در مناظره ای که بتاریخ 3 اپریل از سوی آی دبلیو پی آر در پوهنتون کندز در شمال افغانستان برگزار شده بود، در مورد اقدامات جدیدی که به هدف جلوگیری از تقلب در انتخابات روی دست گرفته شده است، برای بیش از 100 اشتراک کننده معلومات داده شد.

سید عارف نماینده کمیسیون مستقل انتخابات گفت درصورتی که بگونه ی مثال در یک صندوق بیش از 100 رای به نفع یک کاندید ریخته شده باشد، کمیسیون می تواند صندوق را قرنطین کند. بعد از آنکه صندوق به دفتر مرکزی کمیسیون در کابل فرستاده شد، تصمیم گرفته می شود که آیا محتویات آن باطل شوند یا خیر.

او گفت: "این خبر خوبی برای جلوگیری از تقلب است".

آصف همچنان اقداماتی را شرح داد که برای جلوگیری از دخالت های پولیس محلی روی دست گرفته شده است. پولیس محلی در انتخابات های قبلی متهم به دخالت در جریان رایدهی شده بودند.

ولایت کندز که به چند زون امنیتی متفاوت تقسیم شده است، پولیس ملی افغانستان اولین حلقه امنیتی را تشکیل خواهد داد، اردوی ملی در حلقه دوم و پولیس محلی در حلقه سوم قرار خواهند گرفت. در نتیجه پولیس محلی توانایی دخالت در رایدهی را نخواهد داشت.

او افزود: "حضور پررنگ مشاهدین و ناظران راه خوب دیگری ،  برای جلوگیری از تقلب است".

او افزود که کمیسیون مستقل انتخابات حدود 3500 کارمند دایمی و موقتی در آن ولایت استخدام کرده و پولیس قادر به تامین امینت در همه ی مراکز رایدهی ولایت به استثنای سه مرکز می باشد.

او گفت: "خوشبختانه، کار طبق برنامه و تقسیم اوقات بدون مشکل پیش می رود. همکاری خوب ما با نهادهای امنیتی، رسانه ها و نهادهای نظارت کننده عامل این موفقیت می باشد".

سید سرور حسینی سخنگوی پولیس کندز گفت که اقدامات جامع امنیتی یکجا با اردو و پولیس ملی و در هماهنگی با کمیسیون مستقل انتخابات گرفته شده است.

او گفت: "تاکنون ما از سه مرحله عمده عبور کرده ایم- تامین امنیت مراکز ثبت نام رایدهندگان، تامین امنیت کمپاين ها و کاندیدان انتخاباتی، و تامین امنیت انتقال مواد اساسی و صندوق های رای دهی به همه مراکز و ولسوالی ها."

نعمت الله مبارز، محصل کمپوتر ساینس، گفت که قدرتمندان و بزرگان قومی در گذشته مردم را وادار به دادن رای به کاندیدان مشخص کرده بودند.

او گفت: "آیا تاکنون برای این مشکل راه حلی در نظر گرفته شده است؟"

حسینی گفت که طبق قانون انتخابات افغانستان، هیچ کس حق تحمیل نظر خود بر دیگران را ندارد. اگر چنین تلاش هایی صورت بگیرد، پولیس اشخاص مسوول را دستگیر خواهد کرد و با آنها برخورد خواهد شد.

او گفت :"مردم باید در این مورد هیچ نگرانی نداشته باشند، چون وقتی نام کاندید مورد نظرشان را در ورق رایده نشانی می کنند، هیچ کسی بالای سرشان نیست. هیچ کسی نمی تواند بفهمد که رایدهندگان چه کسی را انتخاب کرده اند."

انورالحق امیری، استاد پوهنتون پرسید که چرا کندز نسبت به کابل آرام تر به نظر می رسد.

حسینی گفت که ولایت کابل نفوس اش زیاد و حدود 5 میلیون نفر است، و به حملاتی که در آنجا صورت می گیرد از سوی شورشیان به دلیل پوشش خبری بیشتر اهمیت زیادتر داده می شود.

کابل به پاکستان نیز نزدیک تر است و به دلیل وجود شبکه های حمل و نقل بهتر، بیشتر به دسترس می باشد. قندز در مقایسه به کابل، دور افتاده بوده و نفوذ شورشیان مسلح در آنجا سخت تر می باشد. جاده هایش نیز از سوی پولیس تحت مراقبت است. این خصوصیات، کندز را جای امن تر ساخته است.

محمد عیسی آریا محصل پوهنتون کندز و کار آموز آی دبلیو پی آر می باشد.


Afghanistan
Elections
Frontline Updates
Support local journalists