مناظره جوانان افغان: ادعاهایی نسبت به "جانبداری" کمیسیون مستقل انتخابات در قندز

مناظره جوانان افغان: ادعاهایی نسبت به "جانبداری" کمیسیون مستقل انتخابات در قندز

گزارشی از یلدا یوسفزی

گروه های جامعه مدنی در ولایت شمالی قندز از رایدهندگان خواسته اند که حمایت شان را از دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان ادامه دهند.

حبیب الله، رییس محلی شبکه صلح و جامعه مدنی در مناظره آی دبلیو پی آر گفت که انتخابات شانس واقعی تغییر را مهیا ساخته است و افغانها نمی توانند این فرصت را نادیده بگیرند.

او که خطاب به بیش از 100 محصل صحبت می کرد، گفت که مشکلات جدی در انتخابات پنجم اپریل وجود داشت ولی نشانه های تشویق کننده نیز در آن دیده شد.

او نیروهای امنیتی کشور را تشویق کرد که بیداری شان را در جریان انتخابات 14 جون حفظ کنند و از کمیسیون مستقل انتخابات خواست تا تدابیر موثری را برای جلوگیری از اثرات بیرونی بر کارمندانش روی دست گیرد.

حبیب الله گفت: "افغانها باید در دور دوم بصورت گسترده شرکت کنند زیرا در بیش از 30 سال گذشته، ما همه ی گزینه ها - کودتا، ائتلاف و جنگ- را آزموده ایم. هیچ راهی جز انتخابات وجود ندارد."

مناظره آی دبلیو پی آر در پوهنتون قندز بتاریخ 14 می برگزار شد و محمد نعیم رحیم، استاد پوهنتون قندز، و غلام حیدر حیدر رییس انجمن سواد آموزی و فرهنگی پسرلی نیز مهمان برنامه بودند.

رحیم خطاب به اشتراک کنندگان مناظره گفت که کمیسیون مستقل انتخابات در استخدام و آموزش تعداد کافی کارمندان برای اداره هفته میلیون رای دهنده در دور اول ناکام مانده بود.

رحیم گفت: "مشکل ما این است که نهادهای انتخاباتی ما موفق به تربیه کارمندان متخصص در پنج سال گذشته نشده است." او افزود که مقایسه افغانستان با دیگر کشورها از نظر فساد معقول نیست.

حبیب الله اظهار داشت که کمیسیون مستقل انتخابات با کمبود کارمندان "صادق" روبروست و در انجام وظیفه اش بخاطر جابجایی یک نماینده در هریکی از 250 مرکز رایدهی قندز در روز انتخابات کوتاهی کرده بود.

حیدر مدعی شد که هزاران کارمند انتخابات در سراسر افغانستان در جریان انتخابات 5 اپریل جانبداری کردند و این مشکل به مسوولان گزارش داده خواهد شد.

او گفت: "اکثر افرادی که برای کمیسیون انتخابات کار می کردند به نفع کاندیدان مشخص به شکل از اشکال عمل کرده اند. سه هزار نفر بصورت بالقوه این توانایی را داشته اند که تصامیمی را هفت میلیون رای دهنده گرفته بودند، خدشه دار نمایند.

یلدا یوسفزی محصل پوهنتون قندز و کارآموز آی دبلیو پی آر می باشد

Afghanistan
Frontline Updates
Support local journalists